هتل‌ ساوالان مشگین‌شهر در اختیار افراد بی‌سرپناه قرار گرفت

سارق تحت تعقیب در مشگین‌شهر به دام افتاد

بلاتکلیفی ۶ ساله استخر مشگین شهر قابل قبول نیست

منشور سازمان ملل متحد قربانی اهداف شیطانی وخبیث امریکای جنایتکار شده است

ساماندهی سد اینچه‌نو مشگین‌شهر نیازمند ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است

رهاسازی ۲ بهله عقاب طلایی در مشگین‌شهر

مشگین شهر قهرمان مسابقات لیگ برتر والیبال بانوان اردبیل شد

ارشق را باید منطقه آزاد اعلام کرد

مردم با بصیرت کشورمان با رهبری داهیانه رهبر حکیم؛ صف خود را از اغتشاگران جدا کردند

ساخت بیمارستان جدید مشگین‌شهر از سرگرفته شد

پروژه تامین آب روستای «نقدی علیا» به بهره‌برداری رسید

فرمانده بسیج حوزه ثارالله مشگین شهر معرفی شد

کد خبر: 1810 | تاریخ انتشار: 21:18:09 - چهارشنبه 21 آبان 1393 | 1 نظر | |

تخریب زودهنگام گزینه چهارم وزارت علوم

ایلقار نیوز: پس از گمانه‌زنی‌های فراوان درباره گزینه پیشنهادی جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بالاخره دیروز رئیس‌جمهوری در نامه‌ای000000000 ddde)_777 فخرالدین احمدی دانش آشتیانی را به عنوان وزیر پیشنهادی خود به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. این در حالی بود که خبر معرفی دانش آشتیانی از حدود 24 ساعت قبل از آن به طور غیررسمی شنیده می‌شد.

شاید همین زمان باعث شده باشد که برخی نمایندگان مجلس فرصت بررسی دقیق و جامع پرونده دانش آشتیانی را پیدا کرده و به محض قرائت نامه معرفی وی در مجلس، با «دو دو» کردن، مخالفت خود را چند روزی پیش از جلسه رای اعتماد علنی کنند.در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، حسین سبحانی‌نیا عضو هیأت رئیسه مجلس، نامه رئیس‌جمهور را به این شرح قرائت کرد: با سلام؛ احتراما” در اجرای اصل 133 قانون اساسی شرح حال و برنامه دکتر فخرالدین احمدی دانش آشتیانی برای اخذ رأی اعتماد برای وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری به مجلس معرفی می‌گردد». در همین زمان بود که برخی نمایندگان به نشانه مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، شروع به «دو دو» گفتن کردند؛ اقدامی که واکنش حجت‌الاسلام ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی را که ریاست نشست علنی دیروز را بر عهده داشت، برانگیخت. وی از نمایندگان خواست از بکارگیری واژه «دو دو» پرهیز کنند چون به فرموده مقام معظم رهبری این حرکت بازخورد خوبی در بیرون ندارد.

سید شریف حسینی، نماینده مردم اهواز و عضو هیات رئیسه مجلس اعتقاد دارد که «این ابراز مخالفت‌ها نمی‌تواند چندان نشان دهنده فضای مجلس باشد». وی به ایسنا گفت: باید اجازه دهیم در یک هفته‌ای که فرصت وجود دارد پیشینه، سوابق، رزومه و توانمندی علمی وزیر پیشنهادی علوم در کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها و مجامع استانی بررسی شود و اگر حاشیه‌ای در مورد ایشان وجود دارد و کسی درباره ایشان ابهامی دارد جواب ایشان را بشنویم.حسینی با بیان این که هیچ لجاجتی بین مجلس و دولت وجود ندارد، اقدام برخی نمایندگان در ابراز مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم در زمان اعلام وصول نامه معرفی وی را نوعی پیش‌داوری دانست و تصریح کرد: ما مخالف این نوع پیش داوری‌ها هستیم.
تخریب پیامکی وزیر پیشنهادی علوم
«دو دو» کردن تمام واکنش منفی دلواپسان نبود. از روز یکشنبه بعد از ظهر که نام دانش آشتیانی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم مطرح شد، بلافاصله پیامک‌هایی با سرعت زیاد انتشار یافت که به تخریب چهره وزیر پیشنهادی می‌پرداخت. انتشار این پیامک‌ها دیروز در صحن علنی و روی تلفن همراه نمایندگان هم ادامه داشت. ایسکانیوز گزارش داد این پیامک‌ها که گفته می‌شود از سوی یکی از تشکل‌های دانشگاهی بوده در جهت مخدوش کردن چهره وزیر پیشنهادی علوم است.

در یکی از پیامک‌ها شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور خطاب به رئیس‌جمهوری نوشته است: «این وزارتخانه حساس و حیاتی، تبدیل به بنگاه چانه‌زنی برای افراد خاص گشته تا به وسیله آن بتوانند سهم خود را از دولت حضرتعالی اخذ کنند». پیامکی دیگر نیز با این مضمون ارسال شده است: «مرگ دانشگاه و لزوم استفاده از تیپ وزیر بهداشت در وزارت علوم». محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان در مجلس، در حاشیه نشست علنی دیروز در جمع خبرنگاران در این باره گفت: از روز گذشته که مسجل شد آقای دانش آشتیانی کاندیدای تصدی وزارت علوم هستند در سطح وسیع پیامک‌هایی آمد که ایشان را به جریان فتنه، تندروها و وقایع 88 منتسب کردند. من نماینده این اطلاعات را راجع به افراد ندارم و فکر می‌کنم درون دولت تشکیلاتی وجود دارد که یا بقایای دولت قبل هستند و یا خیلی دلبسته به دولت نیستند که این اطلاعات را در اختیار مخالفین قرار می‌دهند.وی افزود:‌متاسفانه این حرکت در مورد آقای نیلی هم انجام شد. من به صراحت این موضوع را به وزارت اطلاعات هم گفتم زیرا خیلی از همکاران می‌گفتند از مراجع رسمی اطلاع می‌گیریم. این دولت واقعا مظلوم است البته من نمی‌خواهم کسی را متهم کنم.

نماینده مردم اردکان در مجلس ادامه داد: چطور مجلس نسبت به کسی که شناختی از دو ندارد دو دو می‌گوید، این شان و وجاهت مجلس را پایین می‌آورد. چطور اطلاعات بعضا طبقه‌بندی شده در اختیار مخالفین دولت قرار می‌گیرد؟تابش اضافه کرد: نمایندگانی که عصاره فضایل ملت هستند چطور به خودشان اجازه می‌دهند خلاف منویات رهبری که مجلس را از ابراز موافقت یا مخالفت به صورت دو یا چهار گفتن منع کرده‌اند، این حرکت را انجام دهند؟وی تصریح کرد: امروز از نمایندگان نظرسنجی کنید که چند نفر از آنها آقای دانش آشتیانی را می‌شناسند. دو دو گفتن نمایندگان در مجلس نسبت به شخصیتی که از او هیچ اطلاعی ندارند نشان دهنده حرکت سازماندهی شده علیه آقای دانش و دولت از بیرون است و لازم است دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در این زمینه حساسیت به خرج دهند.
چسباندن زورکی برچسب «فتنه»
مخالفت دلواپسان هیچ اشاره‌ای به سوابق علمی و مدیریتی وزیر پیشنهادی علوم ندارد. دو نکته‌ای که باعث شده است طیف منتقدان و مخالفان دولت به عناد و مخالفت با دانش آشتیانی برخیزند اول وابسته دانستن وی با رویدادهای سال 88 و چیزی است که از آن با برچسب «فتنه» یاد می‌کنند. این در حالی است که دانش آشتیانی هیچ گونه پرونده قضائی یا اطلاعاتی در این مورد ندارد، چرا که اگر داشت، در استعلام‌های مربوطه که به مجلس نیز ارائه می‌شود مشخص می‌شد و اصولا چنین فردی نمی‌توانست به عنوان وزیر به مجلس پیشنهاد شود.

این که چطور برخی از دلواپسان جلوتر از دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و قضائی حرکت می‌کنند و درباره سوابق افراد حکم‌های نانوشته می‌خوانند جای سوال دارد. موضوع دوم مورد انتقاد دلواپسان هم به خاطره‌ای برمی‌گردد که از حمایت دانش آشتیانی از طرحی با موضوع خروج دفاتر بسیج از دانشگاه‌ها در جلسه‌ای برای بررسی آن حکایت دارد. اشاره آن‌ها به خاطره‌ای است که از دانش آشتیانی در کتاب «تاریخ شفاهی آموزش عالی ایران» منتشر شده است. وی در این کتاب که به کوشش مصطفی معین، وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری گردآوری درخصوص طرحی که برای بسیج در دانشگاه‌ها درنظر داشته است می‌گوید: «طرح ما این بود که بسیج در همان پایگاه‌های خارج از دانشگاه بماند و اگر دانشجویی تمایل به حضور داشت، برود و در همان مناطق ثبت‌نام کند، ما هم همکاری می‌کنیم و فرم‌های عضویت را از طریق نهادهای فرهنگی داخل دانشگاه به افراد علاقمند می‌رسانیم».

دانش آشتیانی همچنین از تبعات حضور بسیج در دانشگاه‌ها می‌گوید: «آنها مخالفت می‌کردند و ما نیز تبعات حضور بسیج در دانشگاه‌ها را یادآوری می‌کردیم. یادم می‌آید که آقای هاشمی هم تقریبا نظر ما را داشت. از جلسه که بیرون آمدیم دوستان به من گفتند که شما خیانت بزرگی به دانشگاه‌ها کردید.» این که یک اظهارنظر مدیریتی که در تضاد با نظر شخصی برخی است چگونه می‌تواند در ارزیابی آن فرد برای وزارت علوم موثر تلقی شود، سوالی است که باید از این دلواپسان پرسید. آن هم در شرایطی که به هر ترتیب بسیج در دانشگاه‌ها حضور پیدا کرده و نظر ایشان هم تامین شده است.
انتخابی هوشمندانه
معرفی فخرالدین احمدی دانش آشتیانی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را می‌توان یک انتخاب هوشمندانه از جانب رئیس جمهوری دانست؛ زیرا او سال‌ها عهده‌دار معاونت این وزارتخانه در دوره اصلاحات بوده و از این نظر از حمایت پایگاه سیاسی و اجتماعی دولت در دانشگاه‌ها برخوردار است و از جانب دیگر چون در حوزه ایثارگران فعالیت کرده نیروی ارزشی به حساب می‌آید و احتمالا با برخی از نمایندگان مجلس که با این حوزه مرتبط بوده‌اند از پیش ارتباط دارد و با همین پشتوانه است که می‌گوید: «فکر نمی‌کنم مجلس با من مشکلی داشته باشد». آشنایی با برخی نمایندگان دیگر نیز می‌تواند موثر باشد. خاصه اگر این رابطه با محمد مهدی زاهدی یا محم رضا باهنر بوده باشد که نقش تعیین‌کننده‌ای در نشست‌های مرتبط با وزارت علوم ایفا کردند.

از منظر سیاسی هم می‌توان همزمانی این معرفی با اوج مذاکرات هسته‌ای در مسقط عمان و اظهار امیدواری محمدرضا باهنر به حضور وزیرعلوم در جلسات هیات دولت از اول آذرماه را نشانه‌های مثبتی برای رای آوری دانش آشتیانی دانست. مگر آن که مجلس نشینان به کمتر از گزینه خود رضایت ندهند.ذکر دو نکته درباره دانش آشتیانی خالی از لطف نیست؛ اول این که دانش آشتیانی در وزارت علوم در دوران دکتر محمد فرهادی (دولت دوم میرحسین موسوی در سال‌های 64 تا 68) به مخالفت‌های ضمنی و گاه علنی با گسترش دانشگاه آزاد اسلامی شناخته می‌شد و به همین خاطر در دولت اول سازندگی از شمار گزینه‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای وزارت علوم کنار رفت و وی در سال 68 دکتر مصطفی معین را معرفی کرد.نکته جالب دوم این است که این استاد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در سال 1378 گزینه اول شورای شهر اول برای شهرداری تهران بود اما عبدالله نوری رئیس شورا و عضو پرنفوذ آن مخالفت کرد و حتی روزنامه سلام خبر از قهر نوری داد تا این که معرفی دانش منتفی شد. علت مخالفت عبدالله نوری این بود که دانش را یک چهره صرفا دانشگاهی می‌دانست و معتقد بود شهردار باید شخصیت اجرایی با صبغه سیاسی باشد و مایل بود روند شهرداری تهران در دوره غلامحسین کرباسچی ادامه یابد و همین مخالفت‌ها سبب شد مرتضی الویری شهردار تهران شود. بعدها که شورای شهر اول به فرجام تلخی دچار شد اصلاح‌طلبان همواره با حسرت از این فرصت‌سوزی یاد می‌کردند.
جلسه رای اعتماد، سه‌شنبه یا چهارشنبه آینده
مجید نصیرپور، معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور درباره زمان جلسه رای اعتماد به وزیر علوم در گفت‌وگو با خانه ملت اظهار کرد: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، پارلمان 10 روز برای بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرصت دارد و به احتمال زیاد صلاحیت این وزیر پیشنهادی سه شنبه یا چهارشنبه هفته آینده بررسی می‌شود.سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه نامه معرفی وزیر پیشنهادی علوم در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد، گفت: زمان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی در هفته آینده و احتمالا سه‌شنبه یا چهارشنبه خواهد بود.
بازی پیشنهاد وزیر، تخریب و رای ندادن
ماجرای وزارت علوم دولت یازدهم، کم‌کم به یک بازی تبدیل می‌شود. مراحل بازی این گونه است که ابتدا در مرحله گمانه‌زنی لیستی از نام‌ها مطرح می‌شوند و واکنش‌هایی نیز درباره هر یک از این نام‌ها به گوش می‌رسد، سپس دولت گزینه‌ای را که یا در لیست نبوده یا نسبت به سایر اسامی شانس کمتری برایش متصور می‌شده است را به عنوان گزینه پیشنهادی خود معرفی می‌کند. به محض معرفی این گزینه، عده‌ای که عموما از دلواپسان منتقد و مخالف دولت هستند، با همراهی برخی سایت‌های خبری شروع به تخریب چهره وزیر پیشنهادی می‌کنند. این تخریب‌ها هم اغلب بدون توجه به سوابق علمی و مدیریتی و یا حتی استعلام‌های مورد تایید قوه قضائیه و وزارت اطلاعات درباره فرد مورد نظر، صرفا برچسبی با عنوان «فتنه» را بدون هیچ سند و پشتوانه‌ای به وزیر پیشنهادی می‌چسبانند. در نهایت فرد مورد نظر به مجلس می‌رود و….. این روند هرچند در مورد سرپرستان موقت این وزارتخانه تکمیل نشد، اما تقریبا با سناریویی مشابه اجرا شد. حتی در مورد رضا فرجی دانا که موفق شد رای اعتماد اولیه مجلس را کسب کند، این فرآیند تا استیضاح و برکناری وی از وزارت علوم ادامه یافت.

حال باید دید چهارمین گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌تواند با کسب رای اعتماد مجلس، طلسم این وزارتخانه را بشکند یا خیر؟ سوالی که در صورت عدم رای اعتماد مجلس به گزینه پیشنهادی جدید دولت در اذهان عمومی شکل خواهد گرفت، این است که مجلس دقیقا چه مشکلی با دولت دارد و به دنبال کدام گزینه برای وزارت علوم می‌گردد؟ انتظار مردم این خواهد بود که مجلس لااقل نام چند نفر را معرفی کند تا تکلیف دولت، جامعه دانشگاهی و مردم با سلیقه دلواپسان مجلس نشین روشن شود.

دانش آشتیانی کیست؟
دکتر فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در سال 1334 در آشتیان متولد شده است. وی دو فرزند دختر و یک فرزند پسر دارد. دانش آشتیانی دانشنامه لیسانس خود را به سال 1358 در رشته مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه صنعتی امیرکبیر اخذ کرده و در سال 1370 نیز موفق به دریافت دانشنامه کارشناسی ارشد رشته سازه از همین دانشگاه شده است.

وی دوره دکتری خود را نیز در دانشگاه امپریال کالج انگلستان در رشته مهندسی زلزله به سال 1375 به پایان رسانده است.دانشیار دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی دانشکده مهندسی عمران، عضو هیأت امنای دانشگاه‌های خواجه نصیرالدین طوسی و تربیت مدرس، ریاست کمیسیون هیأت امنای دانشگاه‌های تربیت مدرس، هنر تهران، صنعتی اصفهان، اصفهان، هنر اصفهان، شهید چمران اهواز، سرپرست دانشگاه ایلام همزمان با مسئولیت در وزارت به منظور ارتقای جایگاه دانشگاه بعد از جنگ، مدیر گروه زلزله دانشکده مهندسی عمران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از سال 1383 تا 1387 بخشی از سوابق علمی وزیر پیشنهادی علوم است.

انتهای پیام/ابتکار

استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است


1 ديدگاه مطلب براي " تخریب زودهنگام گزینه چهارم وزارت علوم " ارسال شده است.

  1. علی امامعلیزاده میرک گفت:

    عمو فخر الدین زنجیر مرا بافتی ؟

ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین و تضییع حق بوده یا ضعیف و دارای بار حقوقی باشد، تائید نخواهند شد


آخرین اخبار