گردشگری مشکین شهر باید ها و نبایدها

تعرفه گاز در مشگین‌شهر باید تغییر یابد

هتل‌ ساوالان مشگین‌شهر در اختیار افراد بی‌سرپناه قرار گرفت

شهرداری مشگین شهر به ماشین آلات سنگین تجهیز شد

مشگین شهر قهرمان مسابقات مینی‌فوتبال جام پرچم آقایان استان اردبیل شد

بلاتکلیفی ۶ ساله استخر مشگین شهر قابل قبول نیست

منشور سازمان ملل متحد قربانی اهداف شیطانی وخبیث امریکای جنایتکار شده است

ساماندهی سد اینچه‌نو مشگین‌شهر نیازمند ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است

رهاسازی ۲ بهله عقاب طلایی در مشگین‌شهر

مشگین شهر قهرمان مسابقات لیگ برتر والیبال بانوان اردبیل شد

ارشق را باید منطقه آزاد اعلام کرد

مردم با بصیرت کشورمان با رهبری داهیانه رهبر حکیم؛ صف خود را از اغتشاگران جدا کردند

کد خبر: 2998 | تاریخ انتشار: 9:22:48 - یکشنبه 23 آذر 1393 | 1 نظر | |

عقده گشایی یا گره گشایی ترافیک شهری /

اقتصاد مردم در چنگال جرثقیل ها / قوانینی در مورد حمل خودرو

ایلقار نیوز: به نقل از خیاونیوز/یادداشت سردبیر:  یکی از مشکلات ترافیکی مشگین شهر در طی چندین سال اخیر پارک خودرو در حاشیه خیابان ها است که مدیریت شهری در35750_Page_Image_537__2 سه ماه  اخیر برای حل این مشکل اکثر خیابان های  توقف ممنوع را حمل با جرثقیل کرده است، که متاسفانه به دلیل برخی مشکلات از جمله عدم آگاهی صاحبان جرثقیل و برخی مامورین راهنمایی از قانون حمل با جرثقیل نه تنها مشکل ترافیکی را حل نکرده بلکه باعث ایجاد درگیری های فراوان بین ماموران و رانندگان شده است.

افزایش روز افزون جمعیت، تردد بیش از حد خودروها در خیابان های این شهرستان را در پی داشته و هر ساله بر تعداد خودروهای عبوری در این شهر افزوده می شود. به گونه ای  که می توان در هر خانه حداقل دو ماشین یافت.

این افزایش تردد خودروها، اما تبعات منفی فراوانی برای این شهر داشته است. ترافیک سنگین و هرج و مرج در خیابان ها ، مشکل مدیریت شهری  را دوچندان کرده است.

برای مقابله با این مشکل  برخی خیابان های پردتردد این شهر پارک ممنوع و حمل با جرثقیل شده است. از محله ی چایپاره تا میدان جانبازان (ترمینال) که مسیر اصلی این شهرستان هستند که به همراه خیابان های فرعی همگی پارک ممنوع شده اند. به تبع این قانون تابلوهای حمل با جرثقیل نیز در کنار تابلوهای پارک ممنوع قد علم کرده تا ضمن برخورد قانونی و جریمه کردن متخلفانی که در محل ممنوعه پارک می کنند خودروهای مذکور به پارکینگ منتقل شود.

اما در برقراری نظم ترافیکی خیابان های این شهرستان حلقه های مفقوده فراوانی وجود دارد که اجرای قانون را با مشکل رو به رو کرده است. در این میان عدم اطلاع دقیق از قانون، برنامه ریزی اشتباه مدیران، نبود پارکینگ مناسب در شهر و همچنین فرهنگ ضعیف در بین جامعه باعث شده تا حمل خودروها با جرثقیل حواشی زیادی به دنبال داشته باشد که مهمترین آن ها درگیری های بین رانندگان و مامورانی است که برای حمل خودروها اقدام می کنند.

در سکانس اول این موضوع، تخلف راننده در پارک کردن خودرو در محل ممنوع عامل بروز مشکلات دیده می شود، اما به عقیده کارشناسان حقوقی عدم آگاهی دو طرف از قانون در این مورد دخیل است. زیرا به گفته سردار رحیمی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، بر اساس ابلاغ رسمی به تمام افسران و ماموران جرثقیل در صورت تخلف خودرو و نیز حتی آن خودرو مشمول انتقال با جرثقیل به پارکینگ هم باشد به محض حضور صاحب خودرو و افسر مکلف است خودرو را بر روی زمین بگذارد حتی اگر خودرو روی جرثقیل باشد و فقط جریمه را اعمال کند.

سردار رحیمی گفته بود: در این صورت بر اساس قانون افسر حق انتقال خودرو به پارکینگ را ندارد و در صورت حمل به پارکینگ افسر خلاف مقررات عمل کرده و مالک خودرو می تواند به بازرسی مراجعه و موضوع را پیگیری کند.

13930623093950578510954

 موضوعی که این روزها در مشگین شهر زیاد اتفاق می افتد و ما در برخی موارد شاهد هستیم که ماموران راهنمایی و رانندگی رانندگان را برای حرکت دادن از مسیر پارک ممنوع آنان را نه تهدید به اعمال قانون بلکه تهدید به حمل خودرو با جرثقیل می کنند که امری خلاف قانون است.

در همین رابطه یکی از وکلای پایه یک دادگستری توضیح داده است که: تا پایان سال ۸۹ ضوابط و مقررات مدونی در ارتباط با توقف خودرو وجود نداشت و تنها آیین نامه های راهنمایی رانندگی داشتیم که این آیین نامه ها توسط هیات دولت تصویب می شد.

به طریق اولی این آیین نامه ها را خود نیروی انتظامی تصویب می کرد اما قانون در مجلس شورای اسلامی  مصوب می شود و فصل الخطاب است.

در یک آیین نامه ماشین های دود زا توقیف می شدند، در یک آیین نامه اگر کسی گواهی نامه همراهش نبود مامور می توانست خودرو را توقیف کند، در آیین نامه دیگر سبقت غیر مجاز را جزء جرایم محسوب و مامورین پلیس به هر دلیلی خودروها را به پارکینگ هدایت منتقل می کردند.

در اسفند ماه سال ۸۹ مجلس قانونی تحت عنوان “قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی” تصویب کرد. که در ماده ۶ آن به صراحت اعلام شد ” مأموران راهنمایی و رانندگی به جز در موارد مصرح قانونی و موارد تصادفات منجر به جرح و قتل مجاز به توقیف وسیله نقلیه موتوری نیستند” که این موارد نیز در مواد ۱۲ و ۱۳ همین قانون ذکر شده است.

این وکیل دادگستری با بیان این که ، مواردی که در قانون به مامورین اجازه داده شده ماشین را به پارکینگ ببرند مواد ۱۲ در مکان هایی که توقف ممنوع است و تابلو حمل با جرثقیل نصب شده باشد ، گفت: حتی اگر توقف مطلقا ممنوع هم باشد، حق حمل با جرثقیل وجود ندارد. باید تابلو حمل با جرثقیل نصب شده باشد. که متن صریح قانون (تبصره ماده ۱۲ ) در این باره می گوید: “علامت مخصوص موضوع این ماده علامت توقف ممنوع منضم به علامت حمل با جرثقیل می باشد”.

در این حالت هم در تبصره دو ماده ۱۳ داریم که در کلیه موارد اگر قبل از حمل یا در حین حمل خودرو، مالک آن حاضر شود و تقاضای تحویل خودرو را کند  مأموران مکلفند ضمن صدور قبض جریمه، خودرو را به  وی تحوی دهند.

 بنابراین  اگر راننده برسد مامور موظف است تنها قبض جریمه را به او بدهد و اجازه حمل ماشین به پارکینگ را ندارد؛ حتی اگر راننده ماشین تا رسیدنِ ماشین به پارکینگ (نزدیک ترین توقف گاه) هم برسد بازهم مامور وظیفه دارد ماشین را به راننده تحویل دهد.

این کارشناس حقوقی بیان کرد: اگر هم غیر از این عمل کند بحث تمرد از قانون پیش می آید و برای مامور ضمانت اجرا دارد و محکوم می شود .  همچین در تبصره یک ماده ۱۳ قید شده که در صورتی که در اثر حمل یا نگهداری خسارتی به خودرو یا محموله آن وارد شود راهنمایی و رانندگی از خسارت دیده حمایت می کند، جبران خسارت مذکور برعهده  حمل کننده یا نگهدارنده است.

وی با بیان این که در گذشته اگر کارت ماشین، گواهی نامه یا بیمه  به همراه نداشتید، ماشین را به پارکینک منتقل می کردند، اضافه کرد: دیگر درماده ۹ این قانون قید شده که ” رانندگان موظفند هنگام رانندگی گواهینامه کارت خودرو و بیمه نامه معتبر شخص ثالث  برای خودروهایی که بیش از پنج سال از تولید آنان می گذرد برگه معاینه فنی را به همراه داشته باشند و در صورت مطالبه مأموران راهنمایی و رانندگی آن را ارائه نمایند. مأموران در صورتی مدارک رانندگان را مطالبه می کنند که شاهد تخلف از سوی راننده بوده یا تحت تعقیب  قضائی یا انتظامی باشد. در صورتی که هیچ یک از مدارک فوق به  همراه راننده نباشد مأموران راهنمایی و رانندگی می توانند تا زمان ارائه مدارک، خودرو را متوقف نمایند و در صورتی که یکی از مدارک فوق یا شناسنامه یا کارت شناسایی معتبر به همراه راننده باشد مأموران مذکور موظفند با أخذ مدرک مذکور و ارائه رسید بدون توقف وسیله نقلیه ،راننده را ملزم به ارائه سایر مدارک و استرداد مدرک أخذ شده نمایند.”

وی افزود: حال اگر به دلیل ناآگاهیِ مامور، ماشین توقیف و به پارکینگ انتقال داده شود تحت عنوان توقیف غیر قانونی، تخلف از دستور مامور مجازات می شود. که طبق قانون در این صورت مامور به شش ماه حبس و انفصال موقت محکوم می شود.

انتقال به خودرو به پارکینگ اقتصاد مردم را به خطر می اندازد

مبرهن است که این اقدام که در اصطلاح کور کردن چشم به جای اصلاح ابرو است،بسیاری از مردم شهرستان را دچار مشکل کرده است،به طوری که چندی پیش مردم مشگین شهر با امضای طوماری خواستار جمع شدن این موضوع در مشگین شهر شدند.

به طوری که یکی از شهروندان در گفتگو با خیاو نیوز گفت: متاسفانه این روزها بازار خرید و فروشمان افت کرده است،و برخی از مردم اظهار می کنند که به دلیل نبود پارکینگ مناسب در شهرستان مجبور بودیم برای وسایل ظروری زندگی با خودرو به خیابان مراجعه کنیم،اما با این روند مجبوریم که ملزومات را از محلات تامین کنیم که این خود اقتصاد شهرستان را به مخاطره می اندازد،به طوری که در محلات بسیاری از مغازه داران خود صاحب مغازه هستند،اما این در حالی است که در خیابان های اصلی مغازه داران ماهانه اجاره ی میلیونی می دهند.

به گزارش خیاو نیوز، ما نیز یقین داریم که این وضعیت در شهرستان قابل قبول نیست، و متاسفانه برخی از مامورین به جای گره گشایی ترافیکی عقده گشایی می کنند که این موضوع در شان خادمان ملت نیست.

امیدواریم،شورای ترافیکی شهرستان و به خصوص فرمانده محترم انتظامی شهرستان که حق و النصاف از زمان حضور در این شهرستان به برخی مسایل امنیتی و … سر و سامان داده  سریعا این موضوع را بررسی کرده واجازه ندهد مردم بیش از این با مشکلات دست و پنجه نرم کند./انشاالله

انتهای پیام

استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است


1 ديدگاه مطلب براي " اقتصاد مردم در چنگال جرثقیل ها / قوانینی در مورد حمل خودرو " ارسال شده است.

  1. asadpoor گفت:

    ۱-این فقره تجربه یِ اولی نیست که همشهریان محترم در برابر اعمال قانون به صورتِ ضربتی مقاومت نشان میدهند. ۲-تحلیلِ کسبه از رکود بازار کاملا صحیح و ملموس بوده ولی استدلال آنها در تفسیرِ چرایی نبود داد و ستد کودکانه است. ۳-هم زمانی یِ دو طرح ضربتی (ترافیک خیابان امام و مقابله با متخلفین سد معبر) از سوی دو نهادی که بیشترین ارتباط را در سطح جامعه با مردم دارند (شهرداری و ناجا) اتفاق فرخنده ای است که همه یِ فرهیختگان و دلسوزانِ شهر (حتی آنهایی که الان خودروی شخصی شان در پارکینگ است) به درست و به موقع بودنش تاکید دارند. ۴-ما مردمانی هستیم که خانه تکانی یِ عادات غلطی که پرستیز زندگی مان را پایین آورده است را مگر به اجبار نهادی بیرونی به نام دولت و دیوان شروع نمی کنیم. ۵-حتما سربازان صف اول این اقدامات شایسته و فرهنگ جا انداز که مامورین به خدمت ناجا و شهرداری هستند فحش و ناسزاهای شنیده و ناشنیده را به حساب بی طاقتی نسبتا موجه مشکین شهری هایِ رنج کشیده یِ ۳۵ سال اخیر از بی عدالتی تقسیم بودجه و مواهبِ دولتی خواهند گذاشت و پاسخ آن را با خنده ای دوست داشتنی خواهند داد. ۶-حمایت فرهیختگانِ شهر از این طرح ها به منزله یِ تاییدِ هر اقدامی از جانب دو نهادِ اشاره شده نیست بلکه ادارات و سازمان هایِ دولتی کارهای درست و نادرستی را گاها در یک روز انجام می دهند و رسانه ها باید بازخورد مردمی طرح ها را به تفکیک انجام دهند.

ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین و تضییع حق بوده یا ضعیف و دارای بار حقوقی باشد، تائید نخواهند شد


آخرین اخبار