ایلقار نیوز: یکی از پر استرسترین و پرهیجانترین پل معلق جهان در مشگینشهر و در یک منطقه بکر و زیبایی از این منطقه قرار گرفته که علاوه بر وجود درختانی بینظیر رودخانهای منحصر بفرد نیز در کنار این پل قرار گرفته است که زیبایی خاصی به این پل داده است.
این پل در منطقه نمونه گردشگری خیاو تا گیردولی احداث می شود و تاکنون برای احداث پل و تاسیسات جانبی آن بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
طولانیترین پل معلق مشگینشهر که در خاورمیانه بیمانند و بینظیر است سالها است که به حالت معلق مانده بود اما با پیگیری مسئولان استانی و شهرستانی این پروژه توسط سرمایهگذاران بخش خصوصی به مرحله اتمام رسیده و بعد از نصب کردن دکل پل و سختترین مرحله کار رد کردن کابل این پل از یک طرف دره به آن سمت، مرحله پایانی کفگذاری این پل آغاز شده و در حال اتمام است.
این پل که بر روی رودخانه خیاوچای احداث شده و قرار است در کنار آن یک کمپ تیم ملی نیز با سرمایهگذاری بخش خصوصی راهاندازی شود.
با توجه به اینکه بیشتر کارشناسان معتقدند این پل معلق یکی از زیباترین و پرجاذبهترین پلهای دنیا است انتظار میرود با اتمام این پل گردشگران داخلی و خارجی در مشگینشهر به طور چشمگیری افزایش یابد.
این پل هم اکنون در مرحله کف سازی نهایی قرار دارد. پیش بینی می شود بعد از شش سال انتظار، افتتاح این پل نقطه عطفی در صنعت گردشگری شهرستان مشگین شهر باشد و روند توسعه بخش گردشگری این شهرستان را تسریع کند.
عابران حین عبور از این پل معلق از فراز منطقه بکر و پردرخت و دره عمیق و زیبایی خواهند گذشت که رودخانه خیاو چای در قعر آن در جریان است. کارشناسان گردشگری معتقدند این پل معلق یکی از زیباترین و پرجاذبهترین پلهای ایران و خاورمیانه خواهد بود.
در کنار این پل قرار است یک کمپ تیم ملی نیز با سرمایهگذاری بخش خصوصی راهاندازی شود.
طول پل معلق مشگینشهر ۳۲۵ متر از محل پیادهرو و بدون احتساب ورودی ۳۲۵ متر، عرض آن ۲ متر و ارتفاع آن از کف دره ۸۰ متر است و به عنوان بزرگترین پل خاورمیانه محسوب میشود.
عابران حین عبور از این پل معلق از فراز منطقه بکر و پردرخت و دره عمیق و زیبایی خواهند گذشت که رودخانه خیاو چای در قعر آن در جریان است.
کارشناسان گردشگری معتقدند این پل معلق یکی از زیباترین و پرجاذبهترین پلهای ایران و خاورمیانه خواهد بود و انتظار میرود گردشگران زیادی را به سوی منطقه جذب کند.
قرار است در کنار این پل در آینده شهرک توریستی با امکانات گردشگری از جمله هتل، استخرهای آبگرم، پیستهای متنوع از جمله اسکی، اسبسواری، ارابهرانی و دوچرخهسواری، رستوران گردان و سایر امکانات جانبی همچون بالنسواری نیز احداث شود.
جواد قربانی مدیر این پروژه گفته است که پل معلق مشگین شهر یکی از بزرگترین پلهای عابررو معلق در خاورمیانه محسوب میشود که تنها سازه این طرح بالغ بر هشت میلیارد تومان هزینه داشته است.
وی با بیان اینکه با پایان این طرح انقلاب عظیمی در صنعت گردشگری شهرستان مشگینشهر رخ خواهد داد، به ساوالان خبر، گفت: یقین داریم که شهرستان مشگینشهر یکی از شهرهای هدف گردشگری کشور و همچنین سایر کشورهای خارجی خواهد بود.
جواد قربانی گفت: یکی از بزرگترین مشکلاتی که ما در این پروژه داشتیم نصب کابل به روی دکل و انتقال آن از سایت (الف) به سایت (ب)محل استقرار دکل دوم بود که کمبود امکانات در ایران کمی موضوع را با مشکل مواجه کرده بود.
وی ادامه داد: در برخی کشورها نصب اینگونه کابلها به صورت هوایی و با هلیکوپتر انجام میشود و با توجه به اینکه بزرگترین جرثقیلها هم قدرت کشندگی ندارند ما با استفاده از موتورهای قوی کشنده به صورت موفقیتآمیز کابلها را نصب کردیم.
مدیر پروژه پل معلق مشگینشهر تصریح کرد: ما از مهر ماه سالجاری آغاز به نصب کابل کردیم که بعد از گذشت ۶ ماه تلاش بیوقفه اکنون در مرحله پایانی این طرح هستیم.
قربانی افزود: کار نصب کف پیادهروی عرشه که از چند روز پیش آغاز شده بود به مرحله نهایی رسیده و در اختیار گردشگران قرار می گیرد.
مدیر پروژه پل معلق مشگینشهر افزود: ما در حال رایزنی هستیم که پارک مخصوص حیات وحشی را در داخل پروژه ایجاد کنیم که در صورت اخذ مجوز از محیط زیست از گوزن و اسبهای پا کوتاه در حمل کالسکههای تفریحی استفاده خواهیم کرد.
مدیر پروژه پل معلق عنوان کرد: ما یکی از آبگرمها را نیز به داخل پروژه انتقال خواهیم داد که بر اساس پیشبینیها انتظار میرود استقبال خوبی نیز از این طرح انجام بگیرد.
وی همچنین با اشاره به احداث بزرگترین سایت بالنسواری کشور در این پروژه با ظرفیت حمل ۱۲ نفر و شعاع پروازی ۵۰۰ متری در دامنههای سبلان ادامه داد: سایت تفریحی ویژهای برای کودکان نیز در نظر گرفته شده است که شامل تجهزیرات شهر بازی است.
این مسئول فنی یادآور شد: ما بهترین و مدرنترین ساختمانهای اقامتی را ایجاد کردهایم که مسافران با آسودگی کامل به استراحت بپردازند.
مدیر پروژه پل معلق مشگینشهر گفت: در مرحله ساخت این پل از بیش از ۵۰ نیروی فنی بومی استفاده کردهایم که انتظار میرود بعد از اتمام کامل طرح برای ۳۰۰ نفر اشتغالزایی فراهم شود.
وی می افزاید: مجموعه سرمایه گذاراز بابت پل معلق تاکنون هیچ وامی دریافت نکرده است و تمام زمین ها را خریداری نموده است.
مهندس قربانی در ادامه می گوید: خوشبختانه هم دلی و همکاری مناسبی در شهر و استان بوده تا اینکه توانسته ایم سرمایه گذار جذب کنیم و کار را تا روزهای پایانی پیش ببریم.
مهندس قربانی ضمن اشاره به اینکه بنده خود مشگین شهری هستم و اشتیاق بسیار زیادی به اتمام این پروژه دارم به ساوالان خبر،می گوید: معتقدم این پروژه علاوه بر خدمات بی نظیری که در زمینه گردشگری به شهرستان ارائه خواهد داد و تابوی سرمایه گذاری عظیم در مشگین شهر را نیز خواهد شکست.
مدیر پروژه پل معلق با اشاره به اینکه مکررا بحث هایی در مورد سرمایه گذاری های بزرگ در مشگین شهر مطرح شده است که هیچ کدام به سرانجام نرسیده است و اغلب در همان ابتدای کار سرمایه گذار عقب نشینی کرده است، ادامه می دهد: خوشبختانه به اتمام این پروژه نه تنها ذهن مردم نسبت به سرمایه گذاران آتی مثبت خواهد بود، خود سرمایه گذاران نیز با مشاهده این سرمایه گذاری عظیم مشگین شهر را محلی امن و مطمئن برای سرمایه گذاری ارزیابی خواهند کرد و بنده امیدوارم به زودی شاهد جذب سرمایه گذارانی در حوزه های مختلف در اقصی نقاط مشگین شهر باشیم.
مهندس قربانی در پایان از تمامی اعضای هیات مدیره قدیم و جدید شرکت «مکان شهر ابرار» بویژه حاج آقا جهانبانی سرمایه گذار این پروژه تشکر کرد.
ایمنی تردد در این پل تضمین می شود.
محمدرضا جهانبانی سرمایه گذار پروژه پل معلق در بازدید از روند اجرایی این پروژه تصریح کرد: این پل با ۳۲۵ متر طول، عرض دو متر و ارتفاع ۸۰ متری از کف رودخانه خیاوچایی احداث می شود.
وی افزود: در حال حاضر مراحل ساخت و کف گذاری این پل رو به اتمام بوده و به منظور جلب اعتماد عموم مردم یک دستگاه پراید از روی این پل عبور خواهد کرد تا ایمنی آن تضمین شود.
به گفته جهانبانی مسئولان استانی با این خودرو از روی پل عبور خواهند کرد تا مردم نسبت به ایمنی آن اطمینان داشته باشند.
این سرمایه گذار با بیان اینکه این پل در قالب طرح ملی گردشگری خیاو تا گردولی اجرا می شود، اضافه کرد: پل معلق مشگین شهر بزرگ ترین پل معلق در خاورمیانه است.
جهانبانی اتمام این پروژه را برابر با ثبت اثری بی نظیر در مشگین شهر دانست و افزود: تاکنون ۴۰۰ میلیارد ریال برای احداث این پل هزینه شده است.
به گفته سرمایه گذار بخش خصوصی روند اجرایی این پل مطلوب بوده و تا یک ماه آینده می توان به صورت کامل از آن بهره برداری کرد.
باید از تجارب سایر کشور های موفق استفاده کنیم
در ادامه موفق شدیم با مهندس پنجعلی بیگ مدیر پروژه، عضو هیات مدیره شرکت مکان شهر و ایده پرداز اصلی پل معلق گفتگویی حضوری داشته باشیم.
مهندس پنجعلی بیگ آشنایی خاصی با مشگین شهر نداشته است و تنها خاطره ای که از مشگین شهر دارد مربوط به به بیش از ۵۰ سال پیش می شود که مشگین شهر فقط یک خیابان مشجر و باصفا داشته است.
مهندس در مورد انتخاب این نقطه می گوید: پیدا کردن نقطه ای با شرایط بهینه کار ساده ای نبود. بنده شخصا چندین مرتبه تمام دره خیاو چای را پیاده از بالای گیردولی تا پل ورودی شهر طی کرده ام تا نقطه را بیابم که علاوه بر دارا بودن منظره ای بکر، از اطراف نیز به خوبی دیده شود. ضمنا می بایست ارتفاع آن از کف دره نیز حداقل هایی را دارا باشد. همچنین در پیچ دره قرار نگرفته باشد که مجبور شویم پل رو کج بسازیم.
وی د رادامه می گوید: این نقطه ای که در حال حاضر پل در آن ساخته می شود تمام پارامترهای مد نظر من را داشت و از دید بسیار زیبایی برخوردار خواهد بود.
وی در مورد پروژه گفت : این پروژه حدود ۷ سال پیش شروع شده است و در این مدت توقف هایی به دلیل عدم همکاری ارگانهای منطقه رخ داده بود که خوشبختانه همگی رفع شده است.
مهندس پنجعلی بیگ در مورد آسیب شناسی سرمایه گذاری کلان در ایران به مثالی از کانادا بسنده کرد و گفت: در استان آلبرتا کانادا یک ایرانی الاصل در سال ۱۹۵۹اقدام به سرمایه گذاری تحت عنوان وست ادمونتون مال در مساحتی بالغ بر ۵۰ هکتار کرده است که تاثیر بسزایی در توسعه استان داشته است و دولت کانادا به پاس این سرمایه گذاری ۱ میلیارد دلار به این شرکت هدیه داده است. لذا حمایت و همکاری ارگانها در پروژه های بزرگ بسیار اهمیت دارد. البته وی معتقد است که مقامات بالا با درک اندیشمندانه موافق کل طرح بوده اند اما بنده سازمانها مقاومت می کرنده اند.
مهندس پنجعلی بیگ در ادامه صحبت هایش به تفاوت یک کارآفرین و یک سرمایه گذار اشاره کرد و خاطرنشان می کند و به خبرنگار ساوالان خبر، می گوید: پول در بحث کارآفرینی در اولین دوم قرار می گیرد و این ایده است که در اولویت اول است. باید تلاش کرد تا مسئولین کشور این تفاوت ها را درک کرده جو منفی ضد کارآفرینی را بشکنند. این درک را می توان با کارهای فرهنگی و برگزاری کلاسهای ویژه ایجاد کرد.
در پایان مهندس تاکید کرد که ما باید از تجارب سایر کشور های موفق استفاده کنیم.
بنده به نوبه خودم خیلی متاسف هستم برای منابعی که بدون درنظر گرفتن اولویت های اساسی این روستا شهر اتلاف می شوند. عزیزان می دانید با آن 40 ملیارد تومانی که برای این جنگولک بازی هزینه شده چه کارهایی می شد کرد؟ یک ماشین اتوماتیک نظافت شهری چند قیمته؟ با حدود یک درصد پول تلف شده، این آقای به اصطلاح شهردار می توانست یک ماشین نظافت شهری خریداری کند. همشهریان عزیز وجدانا نظر دهید کدام مورد اولویت اول شهر ماست؟ آیا به نظر شما نظافت این روستا شهر قابل قبول است؟ وضعیت معابر و آسفالت شهر چی؟ وجود برنامه و نظم در خدمات شهرداری چی؟ آیا محله شما هم از چند هفته پیش برای پازل گذاری ویران شده و همینطوری رها شده؟ من از چند هفته پیش نتوانسته ام خودرو خود را وارد پارکینگ کنم. اگر مورد و مسئله ای برای ماشین من پیش بیاد شهرداری پاسخگو خواهد بود؟ یه خورده فقط یه خورده توانمندی برنامه ریزی لازم هست تا از اتلاف منابع در این شهر جلوگیری شود. ولی دریغ
داداش مطلبو خوندی؟؟؟؟؟؟ربطی به شهردار نداره ها !!!!!!سرمایه گذارم که میاد یه کاری کنه بعضی ها میگن چرا اومده اینکارو بکنه؟؟؟؟نه پس میخوای سرمایه گذار جذب کنیم بیاد آسفالت شهرو درس کنه؟؟؟
با سلام .بله اوضاع اسفالت شهر اصلا جالب نیس . وخیلی امکانات دیگه رو نداره. ولی این کار باعث جذب گردشگران اگر شود انشاله خودش منبع مناسب کسب درآمد خواهد بود
سلام از کلیه کسانی که در ابادی شهرمان تلاش میکنند بسیار متشکرم با افتتاح این پل بزرگ خیاو نقطه عطفی در تارخ توریست پذیری شهرمان باز شد انشالله با این کارهای بزرگ و عظیم شهرمان شاهد پیشرفت شود
پنجلی نه و گنجعلی بیگ
این پلی که ساخته شده طراحش کی بود.تا اونجا که اطلاع دارم طراح پل چنین میگوید این پل استاندارد نیست پلی که طراحی شده بود طولش همان بود و عرض اش چهار متر.
سلام به همه دوستان .اول از همه باید از بانی اولیه این طرح که آقای ملکی هستند تشکر کرد سپس از شرکتی که این طرح بزرگ رو اجرا کردند
ای کاش یکی از این سرمایه گزار هارو آقای اسدی هم به شهرمان میاوردند . تو این دو دوره نمایندگی حتی یک یک طرح اساسی هم انجام نشده است
مهندس ملکی ما پل را بنام جنابعالی در قلبمان حک کرد ه ایم خیالت راحت باشد
درود بر نماینده تلاشگر شهرمون اقای اسدی
سلام و درود به اطلاع کلیه ی دوستان میرسد مقامات شهرداری و دولتی هیچگونه دخل و تصرفی در اینکار نداشته و ندارند و تنها به دنبال بهره برداری های سیاسی هستند، سرمایه گذار این کار بخش خصوصی هست. شهرداری و فرمانداری اگر میتوانست خیابان کنار پروژه را آسفالت میکرد که نکرده است!
باسلام طرح بسيار خوبي است واز مسولين مي خواهيم كه دركلور ما همچين جاي ديدني وباصفاي داريم كه چينين طرحي اگر در آنجا پياده شود براي استان ومنطقه بسيار حياتي است
سلام
این پلی که ساخته شده به هیچ دردی نمیخوره
فکر کنم یه سال دیگه اون چوپ های که به کف پل زدن بشکنه
هیچی دیگه همه کارهاشون مثل اون چوبه کف شه الکی زدن
رافق قارداش سنونده الرین آرغرماسن نوکرم بای