ایلقارنیوز: منصور حقیقت پور در نشست مطبوعاتی و در پاسخ به سئوالات خبرنگاران در مورد پروژه راهآهن اردبیل اظهار کرد: ما در مورد پروژه راهآهن اردبیل نخواستیم کار تبلیغاتی و یا جوسازی کاذبی را به راه اندازیم بلکه در این چهار سال سعی کردیم تا واقعیتها به مردم گفته شود.
وی با بیان اینکه پروژه از چند جنبه دارای ایراد و اشکال است، گفت: جنبه اقتصادی این پروژه قابل تامل است به طوری که برای این پروژه ۳۲۰ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده و قرار است هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز خرج شود که اگر این اعتبارات را محاسبه کنیم برای تکمیل راهآهن اردبیل صرف این همه هزینه سنگین عقلانی و منطقی به نظر نمیرسد.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این در حالی است که با یک رقم اعتباری ۵۰۰ میلیارد تومانی میتوان از طریق بستانآباد، سراب، نیر، سرعین و اردبیل راهآهن قابل اعتمادی را اجرایی کرد.
حقیقت پور جنبه اجتماعی اجرای این پروژه را یادآور شد و گفت: اینکه عدهای شعار میدهند که احداث راهآهن اردبیل – میانه برخی از شهرهای جنوبی استان را از بنبست خارج میکند حرف نادرستی است در حالی که اجرای راه آهن اردبیل از مسیر بستان آباد -سراب در یک سطح هموارتر سبب میشود تا نیر، سراب، سرعین و اردبیل از این وضعیت بن بست خارج شود.
وی ارزش گردشگری و حضور گردشگران را در قالب اجرای این پروژه سودمند توصیف کرد و گفت: جنبه فنی این پروژه نیز حکایت از آن دارد که هیچ فرد عاقلی زیر بار این همه هزینههای سنگین تکمیل راهآهن اردبیل نمیرود.
استاندار سابق اردبیل، جنس این مسیر را از جنس رانشی توصیف کرد و افزود: این پروژه حتی یک برگ مطالعات ژئوتکنیک ندارد و پروژه راهآهن اردبیل با پیشرفت کمتر از ۲۰ درصد ۴ کیلومتر تونل و پل دارد که اکثر آنها نشست کرده است.
حقیقتپور با بیان اینکه باید روی آرپاچایی و سد استور به ارتفاع ۱۲۰ مترمربع پلهایی احداث شود تا قطار از سوی آنها حرکت کند، عنوان کرد: از چهار نقطه ریزش کوهها را شاهد هستیم و جاده دسترسی به این پروژه نیز بسیار صعبالعبور و خطرناک است.
وی با تشبیه راهآهن اردبیل به وضعیت ناگوار فرودگاه اردبیل بیان کرد: نباید اجازه دهیم که راهآهن اردبیل به عاقبت فرودگاه اردبیل گرفتار آید چراکه اگر در زمان ساخت فرودگاه اردبیل نیز یک انسان منصفی پیدا میشد تا فریاد میزد که نباید فرودگاه در این محل احداث شود ما امروز با لغو پروازها و کنسل شدن پرواز فرودگاه اردبیل و صدها مشکل دیگر روبهرو نمی شدیم.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی احداث ایستگاه راه آهن و ریلگذاری آن را یک حرکت اشتباه و عجولانه توصیف کرد و گفت: جنبه پدافند غیرعامل راه آهن اردبیل نیز محاسبه نشده است و فکری به حال روزهای سخت و دشوار در صیانت از این پروژه نشده است.
استاندار سابق اردبیل پیشنهاد کرد به جای تکمیل این پروژه تونل های آن را به زندان و موزه عبرت برای دیگران از بابت خیانت کارشناسان حوزه راه و شهرسازی قرار دهند تا همه با دیدن این زندان عبرت بگیرند.
به گزارش فارس، حقیقت پور با یادآوری اینکه هنوز ۴۰ درصد پروژه راهآهن اردبیل مطالعه نشده و بسیاری از کارهای این پروژه ناقص به حال خود رها شده است، گفت: بنده اگر در دوران استانداری اعتراضی برای احداث این پروژه نداشتم به دلیل آن بود که پروژه به دلیل جذب اعتبارات ملی در اختیار استانداری نبوده و ما نتوانستیم از جزئیات اجرای پروژه اطلاعات دقیقی بگیریم.
حقیقتپور اظهار کرد: پروژه راهآهن اردبیل امسال ۴۰ میلیارد تومان اعتبار دارد که با این رقم ۴۰ سال آینده نیز راهآهن اردبیل تکمیل نخواهد شد مگر اینکه اعتبارات عظیمی به این پروژه اختصاص یابد که محال است در این شرایط اقتصادی این امر عینیت پیدا کند.
انتهای پیام/ساوالان خبر