۳۰ هزار پرونده با مصالحه در اردبیل مختومه شده است

تحقق ۹۰ درصدی برنامه‌های ابلاغی اداره استاندارد اردبیل

افزایش سرعت وزش باد در اردبیل/بارش برف در ارتفاعات انتظار می رود

توسعه و محرومیت‌زدایی روستاها در اولویت قرار گیرد

گردشگری مشکین شهر باید ها و نبایدها

تعرفه گاز در مشگین‌شهر باید تغییر یابد

هتل‌ ساوالان مشگین‌شهر در اختیار افراد بی‌سرپناه قرار گرفت

شهرداری مشگین شهر به ماشین آلات سنگین تجهیز شد

مشگین شهر قهرمان مسابقات مینی‌فوتبال جام پرچم آقایان استان اردبیل شد

بلاتکلیفی ۶ ساله استخر مشگین شهر قابل قبول نیست

منشور سازمان ملل متحد قربانی اهداف شیطانی وخبیث امریکای جنایتکار شده است

ساماندهی سد اینچه‌نو مشگین‌شهر نیازمند ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است

کد خبر: 15461 | تاریخ انتشار: 13:39:20 - سه‌شنبه 10 آذر 1394 | 4 نظر | |

سعید یاری:

مجلس مظهر اراده ملی

مجلس در راس همه امور است. امام خمینی ( ره )
سعید یاری :  روز دهم آذرماه، سالروز شهادت سید حسن مدرس، به عنوان «روز مجلس» نام گذاری شده است و چه روزی بهتر از سالروز شهادت این مجتهد آگاه و استبداد ستیز که به حقیقت و به معنای دقیق کلمه « وکیل المله» و «صدای ملت» بود، می توانست با نام مجلس پیوند خورده و قرین شود. سعید یاری
به این مناسبت ، و با در نظر گرفتن فضای بحث ، نظر و جدل در محافل فرهیختگی و فضای عمومی، که به یمن انتخابات آتی مجلس گرم و با نشاط است، نگاهی داریم هرچند کوتاه و موجز به جایگاه مجلس در نظام سیاسی ایران و وظایف و اختیارات آن . امید که روشنگر و راهگشا و مفید افتد .
نهاد « پارلمان» در نظام های سیاسی دموکراتیک مظهر اراده ملی است . به تعبیر دیگر، پارلمان واسطه اعمال حاکمیّت ملی است. نگاهی گذرا به قانون گذاری در کشورهای گوناگون جهان مؤیّد این ادعاست که نهاد پارلمان بستر و محملی برای مشارکت واقعی و نه تزئینی مردم در همه مسائل کشور، تجلی دموکراسی ( مردم سالاری ) غیر مستقیم و مرکز ثقل قانون گذاری به شمار می آید. امروزه در بسیاری از کشورها، مردم به طور مستقیم در قانون گذاریها و تصمیم گیری های سیاسی شرکت نمی کنند، بلکه اعمال قانون گذاری و اجرای حق را به نمایندگان منتخب خود واگذار کرده اند.
سوال مطرح این است که در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران ، اراده ملت چگونه و از طریق کدام سازوکارهای نهادی ، حقوقی و سیاسی اعمال و قابلیت اجرا پیدا می کند ؟
در نظام سیاسی ایران، نهاد «مجلس» کارکرد نهاد « پارلمان» در نظام های سیاسی دموکراتیک را بر عهده دارد و عمدتا از دو طریق « قانون گذاری» و « نظارت بر حسن اجرای قوانین» به عنوان واسطه اعمال حاکمیّت ملی عمل می نماید .
الف ) قانون گذاری:
مجلس در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی می تواند قانون وضع کند (اصل 71) . البته مجلس حق وضع قوانینی که با اصول و احکام مذهب رسمی کشور یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد، ندارد (اصل 72) . وضع قانون توسط مجلس به دو شکل زیر انجام می گیرد :
1) ارائه «طرح های قانونی» توسط نمایندگان مجلس؛ طرح های قانونی به پیشنهاد حداقل 15 نفر از نمایندگان در مجلس قابل طرح است.
2) تصویب «لوایح قانونی» پیشنهادی از طرف دولت؛ مطابق اصل 74 ، لوایح قانونی پس از تصویب هیات وزیران به مجلس تقدیم می شود.

ب. نظارت بر حسن اجرای قوانین :
به تصریح اصول متعدد قانون اساسی که ذیلا به آنها پرداخته می شود، اعمال اراده ملی توسط مجلس تنها به فرآیند تدوین قانون محدود نمی شود و این مهم به اشکال مختلف زیر و از طریق اجرای اختیارات گسترده مجلس قابلیت تحقق دارد :
1) حق تحقیق و تفحص؛ مطابق اصل 76 مجلس می تواند در تمامی امور کشور تحقیق و تفحص نماید.
2) حق استیضاح ؛ به موجب اصل 89 در صورتی که حداقل یک سوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور را در مقام اجرای وظایف مدیریت قوه مجریه و اداره امور اجرایی کشور مورد استیضاح قرار دهند، رئیس جمهور باید ظرف مدت یک ماه پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و در خصوص مسایل مطرح شده توضیحات کافی بدهد. در صورتی که پس از بیانات نمایندگان مخالف و موافق و پاسخ رئیس جمهور، اکثریت دو سوم کل نمایندگان به عدم کفایت رئیس جمهور رای دادند مراتب جهت اجرای بند 10 اصل یکصدودهم به اطلاع مقام رهبری می رسد.
هم چنین ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی می توانند در مواردی که لازم می دانند هیات وزیران یا هر یک از وزرا را استیضاح کنند، استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس است که با امضای حداقل ده نفر از نمایندگان به مجلس تقدیم شود.
3) حق سوال؛ بر اساس اصل 88 در هر مورد که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور و یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسئول، درباره یکی از وظایف آنان سؤال کنند، رئیس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سؤال جواب دهد.
4) رای اعتماد؛ به موجب اصل 87 رئیس جمهور برای هیات وزیران پس از تشکیل و پیش از هر اقدام دیگر باید از مجلس رای اعتماد بگیرد.
5) رسیدگی به شکایات در چارچوب اصل 90 ؛ اصل 90 تصریح می کند که هر کس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قضاییه داشته باشد، می تواند شکایت خود را کتبا به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه یا قوه قضاییه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه یا قوه قضاییه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند.
6) حق اظهار نظر در همه مسائل کشور؛ اصل 84 قانون اساسی در چارچوب حق نظارتی مجلس قابل استناد است. به موجب این اصل هر نماینده مجلس، در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر کند. مطابق اصل 86 نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهار نظر و رای خود کاملا آزادند و نمی توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده اند تعقیب یا توقیف کرد.

7) دیوان محاسبات؛ این نهاد به عنوان بازوی اصلی نظارتی و بازرسی مجلس شورای اسلامی عمل می نماید .
8) همچنین، مجلس از طریق اعمال اختیارات خود در خصوص تصویب عهد‌نامه‌ها، مقاوله نامه ها، قراردادها و موافقت نامه های بین‌المللی(اصل 77)، اجازه گرفتن و دادن وام و یا کمکهای بلا عوض داخلی و خارجی از طرف دولت (اصل 80 ) ، اجازه اصلاحات جزئی در خطوط مرزی کشور ( به تصویب چهار پنجم نمایندگان)، اجازه اعمال بعضی محدودیت‌ها در اداره امور امنیتی کشور، اجازه استخدام کارشناس خارجی و تصویب انتقال آثار ملی مشروط بر اینکه از نفایس منحصر به فرد نباشد، به تحقق اراده ملی و مشارکت در تصمیم گیریهای کلان و مدیریت عالی کشور کمک می نماید .

استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است


4 ديدگاه مطلب براي " مجلس مظهر اراده ملی " ارسال شده است.

  1. معلم گفت:

    کاندیداهای انتخابات قبل از برنامه دادن بهتره این مقاله را بخونند تا بیشتر با حیطه کاری نماینده اشنا شوند .

  2. قیصر گفت:

    یاشاسین شهریمیزین افتخاری! دوهتور ظریفین شاگردی عزیز دیپلمات، سعید یاری جنابلاری!

  3. صبح گفت:

    سلام همشهریان . بیایید یکبار هم که شده .نماینده ای در تراز با مطهری و… به مجلس بفرستیم تا شاید حد اقل از نطقهایش لذت ببریم و سر افکنده نشویم . حقیقتا چون نماینده سخنگوی مردم است پس کسی لایق مجلس است بتواند نطق خوب داشته باشد . عصر عصر مذاکره است نه مجادله .

  4. علی گفت:

    اگه کسی تو جلسات این دیپلمات عزیز بی طرفانه شرکت کنه ، حتما تفاوت ایشون با سایر کاندیداها رو خواهد دید. واقعا یک سر و گردن از سایرین بالاتره.

ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین و تضییع حق بوده یا ضعیف و دارای بار حقوقی باشد، تائید نخواهند شد


آخرین اخبار