گردشگری مشکین شهر باید ها و نبایدها

تعرفه گاز در مشگین‌شهر باید تغییر یابد

هتل‌ ساوالان مشگین‌شهر در اختیار افراد بی‌سرپناه قرار گرفت

شهرداری مشگین شهر به ماشین آلات سنگین تجهیز شد

مشگین شهر قهرمان مسابقات مینی‌فوتبال جام پرچم آقایان استان اردبیل شد

بلاتکلیفی ۶ ساله استخر مشگین شهر قابل قبول نیست

منشور سازمان ملل متحد قربانی اهداف شیطانی وخبیث امریکای جنایتکار شده است

ساماندهی سد اینچه‌نو مشگین‌شهر نیازمند ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است

رهاسازی ۲ بهله عقاب طلایی در مشگین‌شهر

مشگین شهر قهرمان مسابقات لیگ برتر والیبال بانوان اردبیل شد

ارشق را باید منطقه آزاد اعلام کرد

مردم با بصیرت کشورمان با رهبری داهیانه رهبر حکیم؛ صف خود را از اغتشاگران جدا کردند

کد خبر: 15617 | تاریخ انتشار: 21:09:03 - دوشنبه 16 آذر 1394 | بدون نظر | |

دکتر طاها عشایری، پژوهشگر و تحلیل گر مسائل اجتماعی - سیاسی:

پلی بین مقاومت اقتصادی و سیاست جهانی در اندیشه مقام معظم رهبری

ایلقارنیوز: طاها عشایری؛اقتصاد مقاومتی، نوعی مقاومت اخلاقی و ایمانی در عرصه های جهاد است. هر پدیده، دارای بعد دارد. جهان دارای دو بعد مادی و معنوی است. به زعم فیلسوفان اسلامی نظیر ابن سینا و سهرودی و فارابی، جهانی هست ظاله و جهانی است نورانی. حرکت این دو جهان در ابعاد و فلسفه بسیار با هم تفاوت دارند. در یکی مسئله معنویت، اخلاق و هنجار مهم است. در یگری ثروت اندزوی و غارت. تاریخ اسلام نیز با مسئله استکباران و قدرت طلبان زمان خود روبرو بوده است. سیاست های آن روز متکی بر امر تقیه بوده است. تاریخ دنیا نیز حاکی از استقلال مادی، فرهنگی و سیاسی جوامع است. همه جوامع در ذات خود در هر ابعادی از کوچک گرفته تا بزرگ با هر گرایش، میل به خودکفایی و توانایی دفاعی از خود در برابر دوست و دشمن خود دارند. مقاومت در ذات خود ابعاد کثیری از مسائل اجتماعی را در بر می گیرد. در دو بعد قابل تحلیل است: 1- درونی و 2- بیرونی.طاها

در ابعاد درونی بر تزکیه نفس، سلامت نفس، حاکمیت معنویت بر رفتار و اخلاق اجتماعی دلالت دارد در بعد بیرونی بر داشتن جرات نه گفتن، حفاظت از ارزشهای جامعه، تقویت دیواره دفاعی جامعه در برابر هجمه های بیرونی. در تاریخ می توان اصلی ترین مسائل بشر را حول و حوش محوریت اقتصادی تحلیل و بررسی کرد. تاریخ، شاهد جنگ ها و خونریزی های مکرر و غیرقابل اغماضی در بطن خود بوده و تمامی این حوادث ناشی از حرص و طعم ورزی بوده است. برخی زمان ها جنگ بیشتر از مسئله اقتصادی یا مسئله معیشت و تامین نیازهای اساسی آن جامعه، اثر می پذیرفت، اقتصاد محور اصلی تعیین کنننده رفتارهای بشری در زمان های مختلف بوده است. بر این اساس، انبیا الهی و بزرگان دینی بیشتر برای نگهداشت و حفاظت از سرمایه فرهنگی و دینی زمانه خود بر استقلال و خودکفائی و حرکت های جهادگونه بسیار تاکید داشته اند.

در این عرصه ها بر کار و کوشش و قطع رابطه با بیگانگان مورد ستایش بوده است. توسعه در طی حرکت خود نشان می دهد که جریان تطور جامعه به لحاظ فرهنگی – تاریخی، از وابستگی شروع شده است، نتیجه این وابستگی در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی غیر از نابودی سرمایه داخلی، دانش و ارزشهای یک جامعه، چیزی دیگر عاید جامعه نشده است. بر همین مبنا بر تئوری وابستگی توسعه، نقدهای زیادی واردشده است. در راس این تئوری نظام جهانی به طرح سه مدل پیرامون، نیمه پیرامون و مرکز به فرایند فرار از رکود مطرح شده است. به این ترتیب کشورهای تازه استقالال یافته در دنیا از آمریکای لاتین گرفته تا جنبش های نوپا قرن بیست و یکم، بیشتر به استقال و مقاومت اقتصادی گرویده اند. این جنبش ها بیسار دیر زمان از خواب عفلت وابستگی بیدار شدند، صدای استقلالشان و نابودی خرده سنت های اثرگذار و معنادهنده در زندگی شان به گوش مدام می رسید.

در حال حاضر ما با دو نوع دسته بندی راجع به کشور در زمینه سیاست و مسائل اقتصادی مواجه هستیم: 1- کشورهای در حال توسعه و 2- کشورهای توسعه یافته.. ملاک و معیار ارائه شده این بوده که برای رسیدن به توسعه ذاتی، رفاه، امنیت و افزایش سطح تسهیلات، مسیر غرب یا ملل توسعه یافته پیموده شود. تنها روزنه نگاه به دنیا، غرب بود. غرب دنیایی بود که تنها پنجره آنها تصویرگر، رفاه، سعادت و خوشی ها بوده است. اما ملل جهان در کشورهای در حال توسعه با اتکا به مشارکت خود، بر ادعاهای آن مهر باطل زدند. بر این منبا سیاست های جهانی، سیاست های چپاول گرانه، غارت صفت و گاهی فرساینده اعتماد ملل بوده است.

جهانی که در آن زندگی می کنیم، جهانی است که با سیاست های سرمایه داری، بورژواها و دلالان سیاسی و اقتصادی به چرخش در می آید. دیگر احزاب نیز دست مایه این افراد شده اند. عدالت در این جهان در تفنگ،قربانی کردن و خونریزی مفهوم می یابد. به این خاطر سروش انبیا الهی از ظهور خود در بیابان های عربستان تا طلایه داران پیام آنها در عصر امروز در جهان مدرنیته، بر مقاومت و نهادینه سازی عدالت و منش اسلامی است. انبیا الهی در تاریخ از نخستین افرادی بودند که انقلابات اجتماعی را در راستای بیداری مردم از خواب شهوانی، سیر در دنیا و طبیعت ظلمانی به سمت و سوی اشراق و معنویت و دمیدن روح انسانی به بدنه جامعه آن به راه انداختند. جهان امروز نیز نیازمند بازنگری و بازاندیشی در حوزه اخلاق، معرفت، دانش و معنویات است. به تعبیر میشل فوکو، ایران جهان روح بی روح است که جهانی در آن سرمایه داری خون مردم را می مکد، ایران بر هنجارهای اخلاقی، سعادت مندی بشریت راه ترسیم می کند.

گذر تاریخی و حوادث ناشی از آن به ایران یاد داده است که همچنان مراقب دوستان و دشمنان خود باشد، تاریخ به شدت گواهی می دهد که همسایگان جهانی به خاطر موقعیت ایران، دست طمع داشته اند. حرکت جامعه از عصر پادشاهی ماد به پایان عصر پهلوی نشانگر این است که فقدان استقامت و مقاومت اقتصادی و فرهنگی زمینه ساز زوال جامعه بوده است و با تلاطم بی نظمی مواجه بوده است. با وقوع انقالاب اسلامی، شاهد تحولات عظیم در دنیا شده ایم. معنا و مفهوم مقاومت و مدیریت های جهادی در همه عرصه ها، ارکان اصلی حرکت و توسعه جامعه تلقی گردید. سیاسیت نوین ایران در قبال سیاست های نابکار و چپاول گرایانه غرب، رویکردی اسلامی ایرانی به خود گرفته و بر تلاش حهادگونه در تمامی عرصه تاکید شده است. اقتصاد مقاومتی، نوعی الکوی بومی و درونی جامعه ایرانی است که خصلت اسلامی بودن و اخلاقیات نهفته در آن منشا تمایز با سیاست سرمایه داری جهانی است. هدف های متصور در این اقتصاد، بالا بردن ارزش و منزلت اجتماعی انسانها، به مثابه یک خلیفه الهی است. عصر امروز ایران، عصری است که دیگر داشته ها و دارایی های بومی بایستی در الویت اصلی نسبت به کالاهای وارده قرار بگیرد. یکی از ارکان و زمینه ساز پیاده شدن اقتصاد مقاومتی، بحث اعتماد اجتماعی قومی است. در جامعه ای که اقوام آن، دچار بی اعتمادی و بی اطمینانی نسبت به نقش خود شوند، بحران اچتماعی دامن گیر شده و جامعه را به نابهنجاری اخلاقی می کشاند. از الویت های اصلی ایران در حال حاضر به تعبیر مقام معظم رهبری مسئله مقاومت و نگرش و رفتار جهادگونه بود که نمونه بارز با عنوان نرمش قهرمانه در برابر کشورهای ابر قدرت دنیای کنونی صورت گرفت. تئوریزه شدن فرهنگ مقاومتی در مسئله هسته ای، سرانجام کشورهای قدرت طلب را به این تصمیم رساند که راه چاره مبارزه با ایران نه جنگ است و نه تحریم. چرا که ایران، در تاریخ خود صاحب دانش و فرهنگی است که از اسلام و دینش، سخت کوشی، عزت مندی را سرلوحه خود قرار داده است، به تعبیر امام راحل: به ملل غرب بگویید ما را از تحریم نترسانید ما فرزندان ماه رمضانینم و ما را از جنگ نترسانید که فرزندان ,عاشوراییم. کشورهای قدرت طلب، ایران را نقطه اتکا به برقرای امنیت و مبارزه با مسئله داعش، تروریسم، جنگ های قبیله ای می دانند و اکنون صحات تاریخ، عزت مندی و سربلندی این جامعه همیشه تکرار خواهد شد، کشور ایران در بدترین شرایط جنگ سیاسی را به نفع خود تمام کرد، پیکار تاریخی ایران با غرب از منظر حق و عدالت، سرانجام، آنها را به زانو نشاند، همه اینها حکایت از مدیریت اقتصادی مقاومتی است و نتیجه آن. اقتصاد مقاومتی، در بطن خود مشارکت اجتماعی شهروندان را می طلبد تا از تحولات تاریخی و پر و پیچ و خم روزگار بدون موانع عبور کند. الگوی اسلامی ایرانی مفهومی است که برای توسعه و پیشرفت جامعه، خود اتکائی و عدم وابستگی به تکنولوژی غرب، خودکفائی فرهنگی و اقتصادی و حل و فصل مسأله تحریم تدوین شده است. هدف از توسعه افزایش رفاه اجتماعی، تقویت امنیت اجتماعی، استقلال اجتماعی- اقتصادی، مدیریت شایسته جامعه و ترویج آرامش و صلح به جای خشونت و تضاد اجتماعی می‌باشد. مشارکت اجتماعی شهروندان در اقتصاد مقاومتی پیشرفت باعث کارآیی الگو، افزایش ظرفیت اجتماعی، توانمندی مردم، افزایش آگاهی اجتماعی، تقویت اعتماد به نفس، شکل‌گیری اعتماد اجتماعی تعمیم یافته، روحیه‌ کارآفرینی و ریسک‌پذیری، افزایش‌ وفاق اجتماعی، کاهش تضاد اجتماعی، تقویت منابع توسعه‌ای، توسعه دانش بومی، شکل‌گیری نهادهای مدنی، بازشدن فرصت پیشرفت و تصمیم‌گیری به روی شهروندان و شکوفا شدن خلاقیت‌ها خواهد بود. بنابراین مشارکت می‌تواند موانع توسعه اقتصاد مقاومتی ایرانی از قبیل، انزوای اجتماعی، طرد شدگی، احساس بی‌قدرتی، بی‌اعتمادی، فردگرایی، منفعت‌طلبی، بی‌میلی به مشارکت، عدم مسئولیت‌پذیری مردم را از سر راه برداشته و عبور از بحران‌ها و رسیدن به توسعه ایده‌ال را تسهیل نماید. سیاست های جهانی، به تعبیر هایز، با نگرش امپریالییستی در کشورهای در حال توسعه با ایجاد روزنه ورود و گماردن نخبگان محلی، برنامه های خود را علمی می کنند. سرانجام نوسازی غرب در کشورهای در حال توسعه که شکاف بسیار زیادی با فرهنگ و مشارکت مردمی داشت، جنگهای خونین درونی و ظهور داعش بوده است. در اصل داعش نتیجه، فعالیت های سرمایه داری برای پیش بردن اهداف خود است. باید، به حساسیت مسئله اقتصاد مقاومتی در جهان روبه تحول بسیار عالمانه نگریست، در سطح رفتاری نیز به آن توجه نمود. این اقتصاد، تنها راه نجات بشریت از چنگال فقر، تیعض و جنگ و سلطه است، اقتصادی که پیام آور، استقلال، عزت مندی، قناعت گری و داشتن حس بصیرات گرایانه در دنیای امپریالیستی است. گزاره اصلی سیاست در اندیشه رهبر معظم انقلاب، استحکام بخشی دیواره دفاعی ارزش های اسلامی جامعه، با اتکا بر اقتصاد مقاومتی است. این مسیر دارای مسیرهای پرپیچ تاریخی است که نیازمند بیداری در رفتارها و آگاه سازی مردم است. در فرهنگ سازی، انسجام با رویکرد سیاسی، بحث گفتمان انقلاب در سیاست امری حائز اهمیت بوده و بیش از این ارکان جامعه، نهادها و جامعه مدنی را مستلزم بازبینی و تدبر در عرصه جهانی می نماید.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است

ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین و تضییع حق بوده یا ضعیف و دارای بار حقوقی باشد، تائید نخواهند شد


آخرین اخبار