🔹اطلاعیه مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح

️پیام تسلیت پزشکیان پس از شهادت صفی‌الدین

بکارگیری اتباع خارجی در استان اردبیل ممنوع است

 افزایش سرمایه ملکی شهرداری به ارزش 540 میلیارد تومان

تجلیل اداره ارشاد با همکاری قرارگاه شهید آوینی وبسیج هنرمندان،ازهنرمندان،رزمندگان وایثارگران

خبرفوری پنج روز عزای عمومی درایران

تشریح عملکرد راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان مشگین شهر در شش ماهه اول سال 1403

دومین همایش روز جهانی عکاسی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مسعود پزشکیان پیش از ظهر امروز پنجشنبه در آیین تکریم و معارفه وزرای سابق و جدید علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت به ویژه شهید جمهور آیت‌الله رئیسی، با اشاره به آیات قرآن کریم «علم و عمل» خالصانه را مهمترین فلسفه و دلیل آفرینش انسان از سوی خدای متعال عنوان کرد و گفت: اگر انسان‌های جامعه باور داشته باشند که حیات زمین به خاطر اوست، حیات او به خاطر علم است، حیات علم به عمل است و حیات عمل به اخلاص و انجام کار‌ها برای خدا و مردم است، آیا ممکن است چنین جامعه‌ای به عقب‌ماندگی، فقر، فساد و تبعیض گرفتار شود؟ رئیس جمهور تصریح کرد: بی‌تردید اگر ما فلسفه آفرینش خود یعنی برخوردار شدن از علم و آگاهی را بفهمیم و این علم و آگاهی را در عمل خالصانه و در راه خدمت به مردم به کار بگیریم، قدر عالمان و اندیشمندان‌مان را بیشتر می‌دانیم و مشکلی برایمان باقی نخواهند ماند. پزشکیان به پیچیدگی و ناکارآمدی نظام آموزشی کشور اشاره کرد و افزود: در حالی که کل علم اقتصاد به پاسخ به ۴ پرسش چه تولید کنیم؟ چه تعداد تولید کنیم؟ با چه کیفیتی تولید کنیم؟ و در کجا توزیع کنیم؟ می‌پردازد، ما به رغم داشتن دانشگاه‌های متعدد هنوز نتوانسته‌ایم به درستی پاسخ این پرسش‌ها را بدهیم. رئیس جمهور اظهار داشت: این حجم از دانشگاه‌ها برای چه کاری و حل چه مشکلی ایجاد شده است؟ و چرا جوانان خود را وادار به درس خواندن و تحصیل در رشته‌هایی می‌کنیم که پس از فارغ‌التحصیلی برای آنها شغل و کار وجود ندارد؟ این یک مشکل جدی است که در رشته‌هایی دانشجو تربیت می‌کنیم که به آنها نیاز نداریم و باید با کمک مجلس و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت این مشکل را رفع کنیم. پزشکیان با اشاره به اینکه ما افتخار می‌کنیم که نخبگان زیادی در رشته‌های مختلف تربیت می‌کنیم، اما بعد همین افراد به راحتی از کشور خارج می‌شوند، تصریح کرد: ایراد اول در این زمینه از همان چیزی است که آموزش می‌دهیم. باید در کنار آموزش مباحث علمی به فراگیران مهارت‌های کارگروهی، برقراری ارتباطات کاری و توانایی حل مسئله را نیز آموزش دهیم تا در هنگام مواجهه با مشکلات به جای آنکه زود قهر کنند و از میدان خارج شوند، توانمندی انجام کارگروهی، برقراری ارتباطات علمی و کاری و نیز حل مسئله را داشته باشند. رئیس جمهور با تاکید بر اینکه حل مشکلات جامعه در گرو بهره گرفتن از علم و عالمان است، خاطرنشان کرد: نخبه‌ای به کار ما می‌آید که درد جامعه را بشناسد و آموزش دیده که بماند و برای حل مشکلات این آب و خاک تلاش کند. ما نتوانستیم به گونه‌ای جوانان را آموزش دهیم که بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی فکر نکنند باید به آنها جور دیگری توجه شود و اگر نشد، بافاصله قهر نکنند و از کشور بروند؛ باید عالمانی تربیت کنیم که وجود، ذهن و دانایی و آگاهی‌شان برای حل گرفتاری‌های جامعه و گشودن گره از زندگی مردم باشد. پزشکیان با بیان اینکه هیچ مشکلی در جهان نیست که راه‌حل‌های علمی متعدد نداشته باشد، گفت: مشکل ما این است که یا راه‌حل علمی را نمی‌دانیم یا می‌دانیم و مهارت اجرایش را نداریم و یا هم راه‌حل را می‌دانیم و هم مهارت اجرایش را داریم، اما به هر دلیلی دل‌مان نمی‌خواهد کاری کنیم! باید این مشکلات را بشناسیم و رفع کنیم. آموزش باید از انحصار کلاس درس خارج شده و به متن جامعه و محیطی که برای حل مشکلات آن ارائه می‌شود، برود. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه امروز ما به دنبال تهیه و تدوین ابزار سنجش توانمندی‌های افراد و انتخاب و انتصاب آنان بر این مبنا هستیم، افزود: از همه نخبگان و فرهیختگان خواسته و می‌خواهم که به دولت در این زمینه کمک کنند. متاسفانه تا امروز نتوانسته‌ایم این معیار و ابزار سنجش را برای مدیران و کارکنان سطوح و دستگاه‌های مختلف به شکل دقیق تدوین و عملیاتی کنیم. باید به شکل دقیق مشخص کنیم که چه کسی باید در هر منصبی مسئول شود، در آن منصب باید چکار کند و به شکل باید در قبال عملکرد خود پاسخگو باشد؟ پزشکیان با بیان اینکه باید دستورالعملی مشابه نامه امام علی (ع) به مالک اشتر داشته باشیم، اظهار داشت: تدوین چنین دستورالعملی در زمینه‌ها و سطوح مختلف کاملا مبنا و ضرورت علمی دارد. باید یک دستورالعمل دقیق داشته باشیم که بر اساس آن بدانیم برای هر کاری چه فردی با چه توانمندی‌ها و ویژگی‌هایی لازم داریم، او باید در آنجا چکار کند و نحوه کیفیت پاسخگویی او باید چگونه باشد؟ رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید دانشگاه‌های کشور به دانشگاه‌هایی تبدیل شوند که بتوانند مشکلات جامعه را حل کنند، تصریح کرد: امروز دانشگاه‌ها در جهان بر پایه اجرای پروژه‌های علمی هم درآمد کسب می‌کنند و هم متخصصان توانمند و مهارت‌محور تربیت می‌کنند، اما دانشگاه‌های ما هنوز به بودجه دولت وابسته هستند و دانشجویانی تربیت می‌کنند که مهارت ندارند. پزشکیان با انتقاد از اینکه کار را به کاردان نسپردیم و علم را به استخدام حل مشکلات جامعه درنیاورده‌ایم تاکید کرد: دانشگاه می‌تواند مملکت ما را نجات دهد به شرط اینکه به علما و نخبگان به دور از هر سلیقه، باور، گرایش و عقیده‌ای احترام بگذاریم. حضرت علی می‌گوید هر کس یک کلمه به من بیاموزد مرا بنده خویش کرده است، آن وقت ما می‌آییم جوانی که تربیت شده اساتید بزرگ ماست به عنوان رئیس آنها انتخاب می‌کنیم و او هم بی‌توجه به اینکه در اثر زحمات همین اساتید به این جایگاه رسیده، به آنها بی‌احترامی می‌کند. رئیس جمهور گفت: به وزرای بهداشت و آموزش و پرورش هم گفته‌ام و اینجا هم تاکید می‌کنم، وضعیت همه آن اساتیدی که به هر طریقی از دانشگاه لغو قرارداد یا اخراج شدند، مورد بازنگری قرار دهید و دانشجو‌ها را برگردانید. طبیعی است که دانشجو حرف دارد و اعتراض می‌کند، من باید جوابش را بدهم، یا حرفش حق است که باید اطاعت کنم، یا نه اشتباه می‌کند که باید هدایتش کنم. پزشکیان با بیان اینکه دانشجو نمی‌تواند آدم بدی باشد چرا که او امید و سازنده فردای مملکت ماست و باید سوال کند، افزود: کرسی آزاداندیشی که رهبر معظم انقلاب بر تشکیل آن تاکید دارند، یعنی اینکه دانشجو آزادانه حرفش را بزند و با منطق جواب بگیرد، هر کدام منطق نداشت باید منطق طرف مقابل را بپذیرد. اینها مسائل روشن علمی است و باید براساس شواهد تصمیم بگیریم. دانشجو را می‌شود هدایت و توجیه کرد، اگر حق با اوست، خودمان را باید اصلاح کنیم، نه اینکه با او برخورد کنیم. اگر این مسئله را دریافتیم و توانستیم بپذیریم، آن وقت مملکت را آباد می‌کنیم. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بنده به عنوان یک پزشک نمی‌توانم در همه عرصه‌ها نظر کارشناسی بدهم، اظهار داشت: یکی از مشکلات ما این است که تصور می‌کنیم در همه حوزه‌ها کارشناس هستیم و می‌توانیم نظر کارشناسی بدهیم؛ یکی از شاخص‌های نخبگی این است که بدانیم کجا می‌توانیم و باید نظر کارشناسی بدهیم. دکتر پزشکیان ضمن قدردانی از زحمات دکتر زلفی‌گل وزیر سابق علوم و نیز تلاش‌های همه خدمت‌گزاران عرصه دانشگاه تصریح کرد: امیدوارم آقای سیمایی بتواند با نگاه مبتنی و متکی بر حق بر اساس شواهد و مستندات علمی مدیران و کارکنان را به کار بگیرد و با اتخاذ تصمیمات صحیح و اجرای صحیح و دقیق آنها کار را به پیش ببرد. رئیس جمهور با بیان اینکه جامعه به ما امید بسته است، تاکید کرد: اگر دانشگاه، علما و دانشمندان به ما کمک نکنند و با هم وحدت و انسجام نداشته باشیم، بنده نمی‌توانم کاری کنم. همچنین قرار نیست هر حرفی من گفتم به آن عمل شود، بلکه هر کس توانست شواهد و مستندات محکم‌تر و علمی‌تر بیاورد حرفش را به کرسی می‌نشاند.

پرونده اساتیدودانشجویان لغوقرار داد یا اخراجی بازنگری شود

اربعین حسینی

ارزش سهام عدالت اعلام شد

حیات مجدد فضولی

کد خبر: 57014 | تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳:۲۰ - یکشنبه ۲ مهر ۱۴۰۲ | بدون نظر | |

تولید ثروت از طریق علم امکان‌پذیر است

 سید حامد عاملی صبح شنبه در مراسم نواخته شدن زنگ مهر و مقاومت در دبیرستان لاله اردبیل اظهار کرد: در گذشته موضوع انشا علم یا ثروت بیان می‌شد که اکثر دانش‌آموزان نیز علم را برتر از ثروت می‌دانستند در حالی که در دنیای تحول یافته امروز مبنای ثروت، علم و خلاقیت است.

وی تصریح کرد: ما اگر می‌خواهیم به ثروت و تحول اقتصادی دست پیدا کنیم باید از ظرفیت نخبگان علمی، ایده‌ها و خلاقیت‌های آنها استفاده کنیم و بر همین اساس دنیا امروز در حال رقابت برای جذب نخبگان است.

استاندار اردبیل گفت: این موضوع که نخبگان در کشورمان مورد حمایت قرار نمی‌گیرند، مطلب درستی است اما باید به سمتی حرکت کنیم تا این نخبگان در کشور در عرصه‌های مختلف به‌کارگیری شده و در تولید ثروت این مملکت از ظرفیت آنها بهره‌برداری شود.

عاملی افزود: دنیا به سمتی حرکت می‌کند تا در سایه علم، ایده‌ها، خلاقیت‌های نوین و بهره‌گیری از توان نخبگان تولید ثروت را انجام دهد که ما نیز شایسته است از این غافله عقب نمانده و در این مسیر حرکت واقع‌بینانه داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: دیگر دوران کارهای یدی و دستی سپری شده و امروز در عصر تحولات علمی باید از ظرفیت علم و خلاقیت‌های نوین در این عرصه استفاده کرده و به سمت تولید ثروت حرکت کنیم.

عاملی اضافه کرد: کشوری که به علم توجه نداشته باشد، قطعاً در آینده فقیر خواهد بود و این فقر دیگر قابل جبران و درمان نخواهد بود.

وی تسخیر دنیا را بر محوریت هوش مصنوعی و علوم و فناوری‌های جدید یادآور شد و بیان کرد: بیش از ۱۲۰ سال است که در این کشور به فروش نفت و امرار معاش از این طریق عادت کردیم در حالی که این روش درست کشورداری نیست و ضرورت دارد در کنار این سرمایه و نعمت عظیم الهی، توجهی به نخبگان و صاحبان علم و دانش داشته باشیم تا تولید ثروت به معنای واقعی انجام شود.

عاملی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ما کشور فقیری از لحاظ نیروی انسانی نیستیم و باید قدر این نیروی انسانی توانمند را بدانیم و از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

رئیس شورای آموزش و پرورش استان خطاب به دانش‌آموزان تصریح کرد: هر کس در کلاس درس به تضعیف علم و دانش اقدام کند، بدانید خائن است و به هیچ وجه صحبت‌ها و مطالب او را مورد توجه قرار ندهیم.

وی از مدیرکل آموزش و پرورش استان خواست تا امکانات مناسبی را برای مدارس مناطق محروم در قالب کلاس‌های کنکور فراهم کند تا با استفاده از ظرفیت معلمان و اساتید برجسته این دانش‌آموزان در یک مدرسه جمع شده و برای آنها دوره‌ها و کلاس‌های مهارت تست‌زنی و آموزش درست کنکور و امتحانات پایانی و نهایی منتقل شود.

عاملی موضوع توانمندسازی در عرصه زندگی را به دانش‌آموزان یادآور شد و گفت: در فراز و نشیب زندگی ضرورت دارد هر فرد مهارت‌ها و توانمندی‌های بیشتری را یاد بگیرد که قطعاً این توانمندی‌ها ابزار موفقیت او در مسیر زندگی خواهد بود.

وی از این مهارت‌ها به عنوان حساب پس‌انداز زندگی یاد کرد و افزود: ۶۰ مهارتی که امروز در سطح جهان به دانش‌آموزان ارائه می‌شود، مهارت‌های ارزشمندی است که در آن نحوه لباس پوشیدن، حرف زدن، منظم بودن، کار تیمی انجام دادن، جرأت و جسارت داشتن، درست غذا خوردن و… به خوبی آموزش داده می‌شود.

استاندار اردبیل خاطرنشان کرد: در مسیر موفقیت ما باید این مهارت‌ها را یاد گرفته و بالاتر از همه به نماز اول وقت بها دهیم تا ذکر خدا آرامش بخش زندگی نسل‌های آینده باشد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است

ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین و تضییع حق بوده یا ضعیف و دارای بار حقوقی باشد، تائید نخواهند شد


آخرین اخبار