حوادث رانندگی دومین عامل مرگ و میر در کشور بشمار می رودبررسیها نشان میدهد که چهار عامل: جاده، انسان، وسیله نقلیه و محیط به عنوان عوامل اثرگذار در بروز سوانح رانندگی شناخته میشوند.
طبق پژوهشهای به عمل آمده در بیش از ۶۵ درصد از تصادفات انسان عامل اصلی تصادف است و در بیش از ۳۰ درصد از تصادفات رفتار راننده و سایر عوامل منجر به صدمات جبران ناپذیری میشود.
از مهمترین عوامل بروز تصادفات رانندگی عدم رعایت استانداردها در راهسازی می باشد. راهها باید از لحاظ کیفیت و ایمنی در سطح قابل قبولی باشند تا بتوانند امنیت جانی رانندگان و سایر سرنشینان را تامین کنند. مهندسان و متولیان راهسازی باید از همان لحظه طراحی ،ایمنی راه را در اولویت قرار دهند. این کار با رعایت عوامل کنترلی تابلو گذاری مسیر و غیره انجام می گردد. پس از ایجاد راه و رعایت تمام استانداردهای معمول از دیگر عوامل تامین کننده امنیت جادهها حفاظهای ایمنی(گاردریل) میباشد این حفاظها گاه در صورت انحراف، وسیله نقلیه را با کمترین آسیب به مسیر باز میگردانند و مانع خروج آنها از مسیر می شوند.لازم به ذکر است که این حفاظ ها زمانی استفاده می شوند که جاده فاقد شانه خاکی یا خاکریز و با دیواره باشد و یا خطر برخورد به حفاظ ها از پرت شدن خودرو به دره،برخورد با موانع سخت و سایر موارد کمتر باشد.
از حادثه خیزترین و غیر ایمن ترین راه های استان،جاده گردشگری مشگین شهر(مشگین شهر-موییل)می باشد جاده ای که عملیات ساخت آن از سالها پیش شروع و علی رغم وعده های فراوان تاکنون به سرانجام نرسیده است و به معضل بزرگ اهالی منطقه تبدیل شده است و هر از گاهی عامل بروز سوانح و حوادث ناگوار و جبران ناپذیری می گردد اما با تمام این مشکلات تصور می شود تکمیل و ایمن سازی آن آرزویی دست نیافتنی برای مردم مشکین شهر تلقی می گردد.
هرچند طبق آمار تخلفات رانندگی بخش مهمی از فجایع را رقم می زنند، اما تمام مسئولیت سوانح جاده ای به عهده رانندگان نیست . لذا مسئولین مربوطه با عدول در وظایف محوله به بروز چنین حوادثی کمک می کنند.
امید است دیگر شاهد حوادثی که موجب تلخ کامی خانوادهها و خسارات جانی و مالی استفاده کنندگان از این جاده خطرناک نباشیم و ادارات و ارگان های مربوطه نسبت به ایمن سازی این مسیر پر تردد نگاه ویژهای داشته باشند.
فیروز عطایی