مرکز هوشمند ترافیک مشگین‌شهر با اختصاص ۱۵۰ میلیارد ریال راه اندازی می شود

بقعه شیخ حیدر مشگین‌شهر نماد معماری ایلخانان

چرای زودهنگام ویرانگر مراتع استان اردبیل

موزه خصوصی نگارخانه اسناد تاریخی در مشگین‌شهر افتتاح شد

نسخه الکترونیکی شماره 107 دوهفته نامه ایلقار

طرح آبرسانی مشگین شهر نیازمند هفت هزار میلیارد ریال اعتبار است

سدهای نیمه‌خالی شهرستان مشگین‌شهر؛ تنش آبی در کمین است

«پویش همدلی» همزمان با عید فطر در اردبیل اجرا می‌شود

حمایت از بخش خصوصی راهکار مؤثر بر جریان رشد تولید

ثبت ششمین ژئوسایت طبیعی

سرمای بهاره بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال به باغات مشگین شهر خسارت وارد کرد

باغداران مراقب سرمازدگی بهاره باشند

کد خبر: 20282 | تاریخ انتشار: 13:26:15 - شنبه 15 خرداد 1395 | 1 نظر | |

مطبوعات محلی و چالش های مالی

ایلقار نیوز :  نقش مطبوعات و رسانه های در عرصه اطلاع رسانی  به عنوان یک وسیله ارتباط جمعی بر هیچکس پوشیده نیست و رسانه ها به عنوان یکی ار ارکان اساسی جهت بالابردن سطح اطلاعات  و آگاهی های عمومی محسوب می شوند

نشریات محلی و بومی به عنوان یکی از تاثیرگزارترین ابزار در رشد و هدایت افکار عمومی و به عنوان منبعی برای نشریات کشوری محسوب می شوند و رشد و توسعه نشریات محلی می تواند در اطلاع رسانی نشریات وخبرگزاری های سراسری نیز نقشی سازنده و تاثیر گذار داشته باشداکبر عطایی

اما چالش ها و مشکلات فراروی نشریات محلی مانع از بثمر رسیدن رسالت اصلی شده است مشکلاتی که علاوه بر تاثیر گذاری در کیفیت و محتوای روزنامه ها به علت عدم بکار گیری نیروهای انسانی ماهر و باتجربه در تیراز و ترتیب انتشار آنها نیز تاثیر مستقیم می گذارد

مشکل مالی روزنامه های محلی به دلیل سازو کار نامشخص حمایت دولتی سبب شده است که این عرصه برای فعالیت نشریات محلی با تنگناهای زیادی مواجه شود و وجودبرخی قوانین سبب شده تا روزنامه های سراسری به دلیل حمایت های مالی و بهره مندی از یارانه ها و آگهی های دولتی هر روز فربه تر شوند و بالعکس نشریات محلی دچار مرگ زودرس شده و در نیمه راه بمانند

کثرت نشریات محلی نیز که در دولت تدبیر و امید بیشتر شده است از یک سو موجبات خوشحالی است که فضا برای نوشتن برای افکار و اندیشه های مختلف باز شده است و از سویی دیگر به دلیل نبود روزنامه نگاران حرفه ای و تولید خبر و محتوا ، نشریات محلی دچار تکرار و روزمرگی شده اند وبسنده کردن به مطالب کپی و خبرهای دست چندم بدون درج منبع  امری رایج شده است که سبب شده است اندک مخاطبان نشریات نیز تمایلی برای خرید نشریات محلی نداشته باشند .

  مطبوعات محلی دارای ظرفیت‌هایی هستند که نشریات سراسری شاید فاقد آن باشند و در تاثیرگذاری بر افکار عمومی رسانه های محلی بیشترین تاثیر را دارند چنانچه تجربه نشان داده است خبرهای محلی که در خبرگزاری های سراسری انتشار می یابند به دلیل نداشتن مخاطب در سطح محلی کمترین تاثیر گذاری و آگاهی بخشی را داشته اند و بالعکس اخبار رسانه های محلی حتی در برخی از موارد به لحاظ تاثیرگذاری و اهمیت در همان لحظه انتشار بر روی خروجی خبرگزاری های سراسری  قرارگرفته اند

متاسفانه ادارات و سازمان های دولتی  برای امور فرهنگی هزینه های زیادی می کنند و حتی در انتشار فعالیت ها و اقدامات نیز از بنرها و شیوه های سنتی استفاده می کنند و ظرفیت رسانه های محلی را در این امر نادیده می گیرند در صورتی که با استفاده از ظرفیت ایجاد شده در رسانه ها  به سهولت و سرعت می توان به انتشار اخبار و رویدادها پرداخت

آنچه در طول سال های اخیر شاهد بودیم به اذعان اکثر مسئولان شهرستانی رسانه های محلی در معرفی شهرستان نقشی بی بدیل ایفا نمودند و با تمام انگیزه و نیرو در مسیر پیشرفت و توسعه شهر گام نهادند و هرجا لازم بود با نقد و انعکاس مشکلات به عنوان بازوانی برای مدیران جهت خدمت رسانی همراهی نمودند

در بحث اگهی های دولتی متاسفانه اکثر نهادها و ادارات کمتر به نشریات محلی بها داده و آگهی های خود را در روزنامه های سراسری با هزینه گزاف منتشر می کنند بخصوص شهرداری مشکین شهر که باوجود مشکلات مالی اخیرا اکثر آگهی های خود را در نشریات سراسری به چاپ می رساند و عملا حمایت خود را از نشریات محلی قطع نموده است و انگار فراموش کردند که این رسانه های محلی هستند که اخبار و رویدادها و مراسمات شما را پوشش می دهند نه مطبوعات سراسری که با یارانه های میلیاردی فربه شدند

چاپ آگهی های محلی در روزنامه های سراسری که از اواخر ریاست شهردار سابق رواج داده شد و تا کنون نیز ادامه دارد ضربه ای به نشریات جوان است که هنوز در ابتدای راه هستند و برای ایستادن روی پای خود به حمایت های ادارات چشم دوخته اند

اگر چه رسالت خبرنگاران ورسانه ها اطلاع رسانی است اما نباید انتظار داشت خبرنگارانی که ساعتها در جلسات و مراسمات حضور پیدا کرده و به انعکاس آن در سایت ها و نشریات محلی می پردازند از هیچ حمایتی برخوردار  نباشند  و انگار وظیفه مطبوعات و رسانه ها صرفا حضور در مراسمات و انعکاس خبر البته با تصاویر باکیفیت از روسا می باشد و اگر روزی نوک قلم را به سوی آن مسئول تیز کنی و انتقاد و نقدی روا داری به جای پاسخگویی به مشکلات باید مورد غضب واقع شوید.

اگهی

 انتهای پیام/اکبر عطایی/مدیر مسئول نشریه ایلقار

استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است


1 ديدگاه مطلب براي " مطبوعات محلی و چالش های مالی " ارسال شده است.

  1. همشهری گفت:

    بسیار عالی بود. دقیقا همینطوره صدا و سیما و رسانه ها محلی برای تبلیغات مسئولان محترم شده که حتی دلشان نمی آید بهایی در قبال تبلیغات خودشان بپردازند. خبرها هم همیشه باید تعریف و تمجید از آقایان باشد. نارضایتی مردم بیداد میکنه خدابه دادمون برسه

ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین و تضییع حق بوده یا ضعیف و دارای بار حقوقی باشد، تائید نخواهند شد


آخرین اخبار