اجاره سوئیت در مشکین شهر

۷۰۰ نفر زندانی جرایم غیرعمد مالی در زندان های استان وجود دارد

تقدیر و تشکر مسعود خیرجو شهردار سابق مشکین شهر

مهمترین وظیفه رسانه ها طرح مطالبات مردمی است /پروژه های استانی از مشکین شهر عبور نکند در بن بست قرار خواهیم گرفت

بیمارستان تامین اجتماعی در مشگین‌شهر احداث می‌شود.

هر فرماندارو استاندار بخواهدمنافع مشکین شهر را به جای دیگر ببرد مقابلش می ایستم

دولت کمک بلاعوض به کشاورزان را در دستور کار قرار دهد

تاریخ ۷ هزار ساله کشور در معرض خطر تهدید

تندیس الهی در بلوار نادر الهی رونمایی شد

تشکیل زنجیره انسانی در شهریری مشکین شهر

رویداد گردشگری مشگین ۹۷ همگام با تبریز ۲۰۱۸ افتتاح شد

کمیته استقبال از مسافران نوروزی در شهرداری قصابه تشکیل شده است/اجرای چند پروژه گردشگری درقصابه

کد خبر: 26708 | تاریخ انتشار: ۱۶:۲۵:۱۰ - دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶ | ۳ نظر | |

اسلام بابائی :

جناب آقای استاندار با وجود این همه ظرفیت های بکر گردشگری و کشاورزی چرا راه آهن ؟ !

« ظرفیت های گردشگری و کشاورزی استان اردبیل محور برنامه ها و جهت گیری توسعه در استان خواهد بود »

تیتری تقریباً با این مضمون در دقایق اولیه انتخاب آقای مهندس بهنام جو به عنوان استاندار دولت دوازدهم در استان اردبیل در خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت ، پشتوانه این مصاحبه ، حضور حداقل هشت سال در کسوت معاونت امور عمرانی استانداری و شناخت دقیق از ظرفیت ها و قابلیت های گردشگری و کشاورزی استان اردبیل بود . بعد از استقرار در استان و انتخاب معاونین در روزهای اول کاری هم نشان داد که جهت گیری ها به سمت توسعه گردشگری ست و چرخ توسعه استان حول محور صنعت گردشگری و کشاورزی خواهد چرخید که دیدگاهی کاملاً سنجیده ، علمی و مبتنی بر آمایش سرزمینی بود .

یکی از دوستان نقل میکرد که پدر بزرگی داشتم می گفت : مغازه خانه میخرد ولی خانه مغازه نمیخرد .

با این مقدمه کوتاه و پریشان میخواهم اشارتی داشته باشم به تحولات برنامه ریزی و سیاست گذاری چند ماه اخیر استان و متاسفانه خروج سیاستگذاران و برنامه ریزان استانی از ریل توسعه و آمایش سرزمینی .

نیک می دانیم که توسعه زیرساخت های حمل و نقل و راهها به عنوان موتور محرکه توسعه هر کشوری مطرح بوده و رشدجوامع و رفاه اجتماعی و عدالت را در پی دارد ،  اما در استان اردبیل تمرکز و توجه به این زیرساخت ، آنهم از نوع ریلی اش به مثابه این است که در تهیه شامپوی شبنم برای شستشوی موی سرمان به مشکل برخورده ایم و با این شرایط دنبال سرو غذا از نوع ایتالیایی اش هستیم !!!

خداوند نبخشد آنانی را که راه آهن اردبیل را به عنوان اصلی ترین مطالبه استان مطرح و از دولت بی پول توقعی بزرگ ساختند . راه آهن و توسعه ریلی برای استان ما نیاز است ولی جزو اولویت های توسعه استان ما نیست  . با پول این پروژه می توانستیم کل راههای مواصلاتی استان را چهاربانده کنیم و از داغدار شدن خانواده ها در جاده های مرگ استان جلوگیری کنیم و دردی از دردهای این مردم را آلام ببخشیم . متاسفانه شنیدن صوت قطار را برای ما و مردم ما به عنوان یک خواسته مهم که از آب و نان هم حیاتی تر گشته است ، بدل نموده اند آنهم در این کسادی بازار دولت .

جناب استاندار ” اجرای یک پروژه گردشگری در شهرستان مشکین شهر ، این شهرستان را به یک برند گردشگری تبدیل کرده و تمامی سرمایه گذاریها در شهرستان را توجیه اقتصادی بخشیده است . استان اردبیل به برکت وجود سبلان ، این کوه افسانه ای و زیبا ،  بیش از بیست آب گرم و معدنی را در دل خود جا داده است ، آبهای گرم و معدنی که ثروتمندترین کشورها در خلق آن ناتوانند و اینها موهبت های الهی ست که خداوند به مردمان این سرزمین ارزانی داشته است. به برکت وجود سبلان بیش از ۳۰۰۰ گونه گیاهان دارویی و صنعتی در دامنه های سبلان روییده است و این منطقه را به یکی از رویشگاههای مهم کشور تبدیل نموده است . به برکت سبلان ، آسان ترین ، پاک ترین و سهل الوصول ترین منبع انرژی ( ژئوترمال ) در دامنه این کوه آرمیده است و صدها برکت های دیگر . حال با وجود این همه ظرفیت های بکر و بی نظیر گردشگری و کشاورزی چرا راه آهن ؟!!!

اساساً چرا پروژه محور می اندیشید ؟ آنهم پروژه ای که اولویت توسعه استان ما نیست و حداقل این موضوع را کارشناسان و متخصصین امر صحه خواهند گذاشت  . آیا می دانید که بیش از ۳۲۰ هزار تن انواع محصولات سردرختی در استان ما تولید و به علت سوء مدیریت  از زنجیره و شبکه توزیع خارج می گردد ؟ یعنی نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان گردش مالی نقد ضرب در صفر میگردد ؟!! جناب استاندار این مطلب را بنده حقیر به عنوان شخصی که بزرگترین باغبان و باغدار خاورمیانه بوده ام به شما عرض میکنم خواهش میکنم روی این موضوع فکر کنید .

آیا مطالعه کرده اید که شمال استان برای توسعه کشاورزی چه اندازه قابلیت دارد ؟ آیا مشاوران اقتصادی شما مطالعه کرده اند که کشت پنبه و بهتر بگویم بازگشت تولید پنبه به استان چقدر برای کشاورزی و صنعت منطقه حیاتی ست و چندین هزار نفر را اشتغال مستقیم می دهد ؟ آیا می دانید که پایاب سد خدافرین با آنهمه تزریق پول از منابع ملی فاقد نظام بهره برداری مشخص و الگوی کشت است ؟ قرار است ۱۹۰۰۰ هکتار باغ در پایاب سد احداث شود ولی چه نوع باغی و چه نوعی رقمی و با چه نوع الگوی کشتی مشخص نیست و فقط قرار است آنهم بدون مطالعه کارشناسی !!!

چرا اولویت ها را گم کرده ایم ؟ با وجود این همه ظرفیت های بکر خدادادی و سهل الوصول چرا دنبال راه آهن هستیم ؟ این راه آهن با آنهمه پول چه دردی از دردهای این مردم را دوا خواهد کرد ؟ هشترود و میانه و بسیاری از شهرهای کشور چندین سال است که به شبکه ریلی متصل اند و جزو محروم ترین  و در فقر و فلاکت به سر می برند .

آیا فکر کرده اید که با چند کیلومتر احداث جاده در جنوب استان میتوان بیش از هزاران و میلیونها مسافر طبیعت شمال کشور را به استان هدایت نمود ؟ و این یعنی همان ساختن مغازه ای که میتواند چندین خانه بخرد !!! . متعجم از این همه بی تدبیری و شلختگی . جسارت بنده را ببخشید . کوتاه نوشتم تا شاید فرصت نیم نگاهی را دریغ نکنید تا شاید… .

هر چند کان آرام دل دانم نبخشد کام دل                  نقش خیالی می کشم فال دوامی میزنم

دانم سرآرد غصه را ، رنگین برآرد غصه را        این آه خون افشان که من هر صبح و شامی میزنم .

 

اسلام بابائی – مهندس مشاور ومدیر امور اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان

استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است


۳ ديدگاه مطلب براي " جناب آقای استاندار با وجود این همه ظرفیت های بکر گردشگری و کشاورزی چرا راه آهن ؟ ! " ارسال شده است.

  1. فرشاد عطایی گفت:

    دوست عزیز
    نگرانی شما بجاست و قابل تامل

    ولی اول از همه بهتر است در همان تخصص و مهارتتان که کشت و صنعت و دامپروری هست قلم فرسایی بنمایید و مشاوره دهید که یحتمل هم اثرگذاز و مفید واقع میگردد.

    دوم اینکه به این مورد هم عنایت بفرمایید که راه های ارتباطی جزو زیرساخت اساسی و مهم است و بی تردید از الویت اول و برتر برخوردار است.

    سوم اینکه خود مقوله حمل و نقل چه از نوع جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی از مقوله های مهم و اساسی در صنعت سبز گردشگری می باشد. که متاسفانه استان اردبیل و بالاخص مشکین شهر نه از مظهر هوایی و نه از مظهر ریلی و نه هوایی از آن بهره ای میبرد. بنده که چند صباحیست در این صنعت سبز فعالیت دارم نامناسب بودن این مهم را بارها از زبان بسیاری از مسافران و کسانی که حتی از شهرها و استانهای همجوار به مشکین شهر آمده اند شنیده ام.

    آیا تاکنون به این اندیشیده اید که چرا کارخانه های ما یکی پس از دیگری ورشکست میشوند؟ یا مهمتر چرا سرمایه گذاری در این شهر غریب پیدا نمیشود؟ یکی از دلایلش میتواند نبود راه های دسترسی و ایمن حمل و نقل و صادرات باشد که یقینا شما نیز به این مقوله واردید و حرف بنده حقیر را تصدیق میفرمایید.

    یکی از اساسی ترین زیرساختهای هر صنعتی و از جمله گردشگری که شما نیز به آن اشاره میفرمایید همین راه های ارتباطی می باشد که باید جزو الویت های اول شهرستان و استان باشد. وگرنه شهری که کشاورزی و صنعت پربار داشته باشد با راه های مواصلاتی نامناسب و ناایمن به هیچ جایی نمیرسد. همانطور که عرض کردید و من نیز قبول دارم راه های منتهی به مشکین نا امن است و سالانه تلفات میدهد. پس بهتر نیست در امتداد توسعه راه زمینی به توسعه راه ارتباطی مفید تر و ایمن تر نیز باندیشیم!؟ با خودمان صادق باشیم وضعیت رانندگی در ایران بدتر از آن است که با چهاربانده کردن بشود تلفات جانی و مالی آن را به طور محسوسی کاهش داد.

    بقول یک مطب طنزی: قطار از اتوبوس بزرگتر و جادارتر است 🙂

    گردشگری مستلزم سفر است و سفر از طریق راه (زمینی،هوایی،ریلی،دریایی) ممکن است.

    فرشاد عطایی/کارشناس ارشد گردشگری

    • اسلام بابائی گفت:

      سلام آقای عطایی دوست عزیز و ممنون از توجه تان . همانطوریکه عرض کرده ام وجود راه آهن و شبکه های حمل و نقل ایمن برای توسعه استان ما و کشور ما ضروری است ولی داشتن راه آهن با آنهمه بودجه که بعید میدانم در سه سال هم محقق بشود اولویت نیست . ما فعلاً در مدیریت داشته های خودمان مانده ایم و با این کسادی بازار دولت ، درست و منطقی نیست برای دولت انتظارات غیرمعقول درست کنیم هشترود بیش از چهل سال است که راه آهن دارد توصیه میکنم سفری به این شهرستان داشته باشید و بازهم تاکید میکنم مغازه خانه میخرد ولی خانه مغازه نمیخرد اگر مطالعات شرکت ست ایران فرانسه را هم مشاهده بفرمایید خبری از راه آهن نیست

  2. بهنام گفت:

    دوستان سلام
    به نظر من این بحث ها فایده ای ندارد.
    تا زمانی که اراده قوی . نیت خدمت به مردم . صداقت و شفافسازی بین مسئولین مشکین شهر پایدار نباشد این شهر پیشرفتن نخواهد کرد. منم فرمایشات هر دو عزیز را خواندم که هر دو شما با هدف خدمت به شهرمان است حالا به هر طریقی.
    سوال اینجاست که آیا مسئولین این شهر نیز توان کاردارند یا نه .؟
    ایا میخواهند کار کنند یا نه؟
    و با فرض بر اینکه جواب سوالهای بالا بله باشد.سوال مهمتر اینکه پس چرا روز و ماه و سال رو داریم از دست میدیم.
    تا کی ؟

ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین و تضییع حق بوده یا ضعیف و دارای بار حقوقی باشد، تائید نخواهند شد


آخرین اخبار