نگاهی به عملکرد شهرداری و شورای اسلامی مشگین شهر در ۹ ماهه گذشته

تمامی دستگاه‌های اجرایی اردبیل آماده میزبانی از مسافران هستند

افزایش ساعات کاری مراکز تعویض پلاک در اردبیل

مشارکت ۱۲۰ پزشک در طرح ارجاع بیمه سلامت اردبیل/ ۱۸۷ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند

توسعه فضای سبز اردبیل نیازمند همت اساسی است

انتصاب ایرج بیگدلو به عنوان سرپرست فرمانداری مشگین شهر

تشریح اقدامات و عملکرد اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان مشگین شهر در سال ۱۴۰۰

بیش از ۳۰۰۰ برنامه برای برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن، در اردبیل برگزار می شود

آغاز واکسیناسیون کودکان ۹ سال به بالا از امروز همزمان با سراسر کشور در استان اردبیل

بازگشت ۴۰ هکتار از اراضی ملی مشگین‌شهر به بیت‌المال

توسعه بزرگراهی اردبیل؛ از عقب‌ماندگی ۵۰ درصدی تا تاکید رئیس جمهور بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام

💥سهم مشکین شهر از استخدام دستگاه های اجرایی

کد خبر: 35751 | تاریخ انتشار: 18:48:48 - شنبه 1 مرداد 1401 | بدون نظر | |

دکتر ولی ملکی :

برخی ها بخاطر اظهارات غلط و آمار نادرست باید از مردم عذرخواهی کنند

روز صنعت بهانه ای شد تا به سراغ مردی از جنس صنعت برویم و با او گفتگویی در رابطه با وضعیت صنعت و اقتصاد کشور و منطقه داشته باشیم
دکتر ولی ملکی مردی که صنعت را به خوبی می شناسد و در طول فعالیت های اقتصادی خود کارنامه درخشانی را در این زمینه داشته است وی هم در تئوری و هم عملی در زمینه صنعت  صاحب نظر است و مسائل و مشکلات آن را به خوبی می شناسد

سوال : با توجه به سابقه شما در زمینه فعالیت های صنعتی نقش صنعت در رونق بخشی اقتصاد چیست ؟ 
ابتدا باید یادآوری کنم که ۱۰ تیر روز صنعت است و به نوبه خود آن را به تمامی صنعت گران و سنگرداران صنعت کشور تبریک عرض می کنم و از خدا می خواهم برای تمامی افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند توفیق دهد تا چرخ صنعت را بهتربچرخانند
برای پاسخ دقیق به سوال شما می خواهم یک آمار جهانی ارائه کنم با این مقایسه خیلی از مسائل روشن می شود که اهرم های فشار کشورهای مدعی کجاست .کل ارزش اقتصاد جهان ۸۰ تریلیون دلار است از این ۸۰ تریلیون دلاراقتصاد جهانی سهم ایران ۵۵ صدم درصد است اما این را مقایسه کنیم با سهم آمریکا که  ۲۴ و ۴ دهم درصد است یعنی قربب به یک چهارم کل اقتصاد جهان برای یک کشور حدود ۴۰۰ میلیون نفری  به نام ایالات متحده امریکا تعلق  دارد
برای روشن شدن مطلب مقایسه ای می کنم کشورهای  چین ، هند ،روسیه ، کره جنوبی تایلند ، هنگ کنک ، سنگاپور ، پاکستان ، بنگلداش ، ژاپن و اندونزی  با جمعیت بالای سه میلیارد نفر سر جمع  معادل آمریکا در اقتصاد جهانی سهم دارند و اگر کل کشورهای اروپایی را جمع کنیم ۲۰درصد دراقتصاد جهان سهم دارند با این مقایسه نتیجه میگیریم   امریکا اگر امروز فشار می اورد فقط از طریق قدرت تسلیحاتی نیست اگر چه از قدرت تسلیحاتی برای رام کردم و به مستعمره درآوردن کشورها  برای نظم نوین جهانی بهره برده است اما قدرت اقتصادی و صنعتی را نباید نادیده گرفت اگر کشورهای اروپایی ، چین و هند با احتیاط  با آمریکا رفتار می کنند به خاطر سهم بالای امریکا در  اقتصاد جهانی  است
در سطح جهانی با وجود اینکه ایران  از خیلی کشورهای   همسطح خودش  در رتبه بندی اقتصادی بالاتر است  اما ما می توانیم به  رتبه های بهتری در اقتصاد جهانی دست پیدا کنیم
سوال : نقش مدیران کاربلد در توسعه اقتصادی کشور چیست ؟ 
مدیران اقتصادی وصنعتی کشور ما و نگاه انها بسیار تعیین کننده است چه در کمسیون های اقتصادی  و چه در دولت ،اینهایی که در اقتصاد دخالت دارند باید کسانی را به کار گمارند که خبره این کار باشند سپردن اختیار یک ناوگان حمل و نقل ریلی به یک لوکوموتیو ران مبتدی و بدون تجربه وتخصص  قطعا خطاست باید در هرکاری به تخصص توجه کنیم و هر کس در امور خودش دخالت کند
مجلس  و کمیسیون های اقتصادی باید  برنامه محور باشند و قوانینی را که  دست و پا گیر مولدان سرمایه هستند حذف کند و موانع را از میان بردارد و قوانین جدید و به روز با توجه به شرایط اقتصادی جامعه وضع کند تا از این بحران عبور کنیم
یکی از معضلات موجود که بارها نیز مورد نقد مقام معظم رهبری قرار گرفته است دادن وعده بزرگ و خارج ازتوان وخلاف است چه از سوی نمایندگان و چه از سوی مسولان استانی و شهرستانی، که متاسفانه رعایت نمی شود

اعتقاددارم    یکی از بزرگترین مشکلات
کشور اظهار نظرهای غیر کارشناسی از سوی برخی نمایندگان مجلس است که به هیج عنوان درست نیست و بخشی نگری و تعارض منافع نمایندگان بزرگترین خطاست که ضربه زیادی به پیکره صنعت  و اقتصاد کشور وارد می کند
سوال : وضعیت شهرستان را از نظر رشد صنعت چگونه ارزیابی می کنید ؟ 
متاسفانه نگاههای مدیریتی  غلط و سیاسی نگری در برخی برهه زمانی موجب شد تا صنعت مشکین شهر دچار رکود شود مثلا زمان  آقای صابری استاندار وقت اردبیل به لحاظ نگاه بسته ای  که داشت و حاضر بود اقتصاد منطقه را به خاطر حفظ پست و مقام و تبعیت از مافوق فدا کند بطوریکه در سال ۹۰در ایام انتخابات ایشان آقای اللهوردی صاحب کامیون سازی  را احضار کرده و گفتند وجود این پروژه  موجب تقویت ملکی و تضعیف کاندیدای خاص مورد  حمایت وزارت  کشور در  مشگین شهر میشود باید پروژه را رها  کنید همین رفتار موجب دلسردی سرمایه گذار و توقف پروژه تا  سال ۹۴ گردید  ایشان هیچ انگیزه ای جهت توسعه صنعت  نداشتند
اما در زمان آقای بهنام جو وضعیت متفاوت شد وی  فردی اجرایی با کارایی بالا  بود و توجه ویژه به صنعت داشت و هر جا که استاندار فردی اجرایی باشد استان در مسیر توسعه قرار می گیرد
یعنی نتیجه گیری میشود در سال ۱۳۹۰ اتفاق ناخوشایندی که در صنعت مشکین شهر افتاد این بود که از سال ۹۰ تا ۹۴ مگاپروژه کامیون سازی تعطیل شد
مشابه این اتفاق برای پل معلق نیز اتفاق افتاد که موجب تعطیلی  ۶  ساله شد و با پیگیرهای اینجانب و حمایت های استاندار وقت اقای  دکتر خدابخش در سال ۹۴دوباره راه افتاد و تحولی عظیم در صنعت گرشگری مشکین شهر ایجاد شد

گفتنی هست که این نگاه وافکار بسته چه از سوی استانداران و چه از سوی نمایندگان عامل بازدارنده در اقتصاد منطقه است متاسفانه برخی ها تا دیروز کامیون سازی را فرغون سازی و یا سوله خالی می نامیدند و به مردم القا می کردند هیچ کاری در اینجا صورت نخواهد گرفت

ویا در مورد  پل معلق نیز شبیه  این تعبیرها را می گفتند  خوشبختانه برای مردم ثابت شد که هم کامیون سازی هم پل معلق پروژه درست و مورد نیاز منطقه بوده است و نادرستی اظهارات ومخالفتهای مدعیان خدمت به مردم را به اثبات رساند

باید نگاه ها درست شود کسانی که در انتخابات کامیون سازی را تمسخر می ردند اکنون هر روز به آن سرک می کشند تا از ان بهره برداری سیاسی بکنند

در کتاب خدمت بی منت ۲ نیز اقدامات انجام شده به صورت مستند اورده شده است و تمام امکانات اخذ شده از جمله اخذ مجوز تامین  آب از سد سبلان و تامین برق  و رفع موانع تامین گاز و .. کاملا مستند برای اگاهی مردم  و ثبت در تاریخ بیان شده است

برخی ها اخیرا اعلام کردند که مشکل برق نمی گذارد پروژه کا میون سازی رشد کند اولا بسیار خطا می گویند بحث نیروگاه ۲۳۰ که الان مطرح است حداکثر باید تا پایان سال  ۱۴۰۰ راه می افتاد متاسفانه به علت بی توجهی تا کنون بلاتکلیف مانده  است و باید پاسخگو باشند چرا دو سال عقب افتاده است مشکل فعلی کامیون سازی آب و برق نیست بلکه سرمایه گذار و صاحب طرح  قرار بود ابتدا بدنه کامیون سازی را تولید کند و موتور وارداتی باشد اما مهندس اللهویردی که ادم فنی است همت کرد و گفت باید موتور دیزلی خودرو سنگین را نیز خودمان تولید کنیم وخوشبختانه  بسیاری از کارها را پیشبرده است و به مرحله زنجیره تامین رسیده است

اللهوویردی از دولت وام نگرفته و نمی خواهد هم بگیرد اگر دولت می خواهد کمکی به این سرمایه گذار بکند از ایران خودرو و سایپا مطالباتش را بگیرد که بالای ۱۰۰۰ میلیارد تومان است و این کل مشکل را حل می کند زنجیره تامین نیز جزو وظیفه دولت است که حمایت کند چرا که اگر ۲۰۰ واحد تولیدی قطعه سازی برای موتور و بدنه و کل سیستم درست بشود و در هر کدام ۵۰ نفر  کار کنند بالای ۲۰ هزار نفر مستقیم وارد کار می شود ضمن اینکه بازار نیز موجود است و کامیون سازی مستقیم خرید می کندو هیچ ریسکی برای تولید کننده ندارد

نباید برخی افراد غیر مطلع از زبان سرمایه گذار مطالب را بر عکس به اطلاع مردم برسانند می گویند ما وام می گیریم تا ۱۰۰تا از کامیون ها تولید شود باید بگویم این ۱۰۰ دستگاه را چه وام بگیرندیا نگیرند سرمایه گذار آن را تولید و تحویل خواهد داد باید قبول کرد  اگر بخواهد ۵ هزار دستگاه تولید کند نیاز به زنجیره تامین دارد

سوال :  نقش کامیون سازی در اقتصاد منطقه چیست ؟

اکنون بیش از ۸۰۰نفر  مشغول به کار هستند و تا چند سال آینده  ۵ هزار نفر کار خواهند کرد به شرطی که زنجیره تامین راه بیفتد یعنی این تعداد اشتغال انقلاب صنعتی در مشکین شهر را رقم خواهد زد

وقتی مگا پروژه می گوییم واقعا در سطح شمال غرب کشور چنین پروژه ای نداریم واحدی که از صفر تا صد یک خودر و را تولید کند و برنامه داشته باشد

من از مردم می خواهم  تابع این جو سازی ها و فریب ها و خودنمایی ها و دریوزگی ها قرار نگیرند مسیولا با با مردم رو راست باشند  نباید تبلیغ و بهره برداری سیاس کنند اگر مرد علم و برنامه و عمل هستند  آنها هم کاری را انجام بدهند و بگویند این را انجام دادیم مطمئنم مردم میپذیرند وحالا کاری از دستشان بر نمی اید عملکرد دیگران را مصادره نکنندالبته هیج ایرادی  نداردبه خاطر سنگ اندازی ها و اقدامات بازدارنده و نامه هایی که به استاندار وقت در سال ۹۰ نوشتند و پروژه را بتعویق انداختند از مردم عذر خواهی کنند

سوال : جنابعالی چه در زمانی که نماینده بودید و چه زمانی که در سایر پست های مدیریتی بودید از سرمایه گذاران شهرستان و استان حمایت کردید آیا اکنون نیز این روند ادامه دارد ؟

به خاطر تخصص و تعهدی که به مردم منظقه دارم همیشه آماده بودم و هستم کسانی که انگیزه دارند  و علاقمند به شروع فعالیت اقتصادی هستند حمایت کنم چه در زمانی که نماینده بودم و چه اکنون مراجعات زیادی وجود داشت و دارد بطوربکه برخی از این پروژه ها در حال اتمام و برخی نیز در مرحله اسکلت بندی هستند و برخی مشاوره هایی نیز برای واحدهای جدید داشتم  در ضمن   در سطح استان یک طرحی در حال اقدامات اولیه است که بالای ۲۵۰ میلیارد تومان در فاز اول وهزارمیلیارد تومان تا فاز نهایی به  سرمایه گذاری نیاز دارد   ضمن اینکه  هر فعال اقتصادی که در سطح استان و شهرستان نیاز به مشاروه داشته است با جان و دل پذیرا بوده  و هستم

سوال : چه پروژه هایی در زمان نمایندگی شما آغاز شده بود که باید اکنون به اتمام می رسید ؟

چندین پروژه نیمه تمام وجود دار د اینها بعنوان زیر ساخت جزو وظایف دولت است اما نماینده می تواند آن را تسریع کند از جمله این  پروژه ها  چهاربانده کردن راه اردبیل به مشکین شهر  و اهر می باشد  که این پروژه دارای یک ردیف بودجه است

که در دوره هفتم مجلس دارای ردیف ملی شد و به طول ۲۹کیلومتر از اردبیل تا سه راهی صحرا به بهره برداری رسید در مجالس هشتم و نهم از سه راهی وراغول تا سه راهی قره قیه به طول حدودا ۲۰کیلومتر  به بهره برداری رسید در مجلس دهم از سه راهی قره قیه تا فخر اباد به طول ۵کیلومتر و از سه راهی صحرا تا ارباب کندی بطول ۲۱کیلومتر به بهره برداری رسید یعنی در دوره اینجانب ۲۶کیلومتر افتتاح شد جمع کار نهایی انجام شده ۷۰کیلومتر میباشد در حدود ۱۰ کیلومتر از ارباب کندی تا فخراباد باید در پایان ۱۴۰۰به بهره برداری می رسید چرا که  اکثر کارهای زیر ساختی انجام شده بود به علت عدم پیگیری جدی هنوز افتتاح نشده است اینک شروع کار از مشگین به سوی اهر را کار جهشی می شمارند در حالیکه در راه سازی وقتی ماشین الات زیر ساز بیکار شد ند باید بطرف مسیرهای شروع نشده برده شود بطوریکه در سال ۹۸بعلت ردیف واحد بودجه تخصیص بودجه بادموافقتذ استانداری اردبیل با تخصیص بودجه از اهر بطرف مشگین شهر شروع بکار شد و بشدت ادامه دارد  بعضیها چنان در بوق و‌کرنا میدمند که انگار فتح الفتوح کرده اند و میگویند ۴سال به ۴۰سال برابر  است اگر حداقل ریاضی را  بلد باشند ارقام بالا نشان میدهد هنوز ۱۰درصد مانده پروژه را با وجود انجام زیر ساخت در مجلس دهم نتوانسته اند تمام کنند مردم همه چیز را بدقت رصد می کنند گذشت دوره خالی بستنها و دادن وعده سرخرمن به مردم ،جا دارد بخاطر اظهارات غلط و آمار نادرست از مردم عذرخواهی کنند در مورد جاده سه راهی صحرا تا گرمی وجاده گردشگری قینرجه مهر سکوت به لب زده اند ودر مورد جاده های روستایی نیز در جا میزنند و کار مثبتی انجام نداده اند باید از روستاییان به خاطر قصور در روکش اسفالت و نیز ساماندهی طرههای هادی معذرت خواهی کنند با شومن بازی و سیاهنمایی نمی توان افکار عمومی را قانع کرد باید با اعدا د وارقام حرف بزنند مردم قاضی بیطرف هستند  و خداوند به اعمال همه ما ناظر است

جای تاسف است که پروژه معدن مس و مولیبدن و طلای نیاز با وجود اغاز بکار متوقف گردید ونیز سرمایه گذار پروژه پایانه صادراتی انواع سر درختی کشاورزان فراری داده شد ؟هنوز پروزه معدن مس وطلای دوست بیگلو توسط شرکت جلگه اسمانی عملیات اجرایی را کامل شروع نکرده است ؟

اینها بخش کوچکی از ناتوانیهای مدعیان ریاست مجلس است .

در پایان از خداوند میخواهم کسانی را که  با وعده های دروغ موجب تقویت رشوه و فساد در جامعه بویژه در منطقه می شوند هدایت کند تا بیش از مردم با شنیدن  وعده های خلاف در رنج نباشند

با تشکر از وقتی که در اختیار نشریه ایلقار قرار دادید

اکبر عطایی

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است

ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین و تضییع حق بوده یا ضعیف و دارای بار حقوقی باشد، تائید نخواهند شد


آخرین اخبار