ویژه برنامه موزه عکس و سینمای مشگین شهر برای ۲۱شهریور روز ملی سینما

اغازثبت نام بیمه درمان تکمیلی اعضای صندوق اعتباری هنر

راکد ماندن این طرح ملی مصداق عینی بی توجهی مسئولان به ظرفیتهای داخلی می باشد

پیش بینی وضعیف هوا

زلزله جمهوری آذربایجان در شمال استان اردبیل احساس شد

دومین همایش روز جهانی عکاسی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مسعود پزشکیان پیش از ظهر امروز پنجشنبه در آیین تکریم و معارفه وزرای سابق و جدید علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت به ویژه شهید جمهور آیت‌الله رئیسی، با اشاره به آیات قرآن کریم «علم و عمل» خالصانه را مهمترین فلسفه و دلیل آفرینش انسان از سوی خدای متعال عنوان کرد و گفت: اگر انسان‌های جامعه باور داشته باشند که حیات زمین به خاطر اوست، حیات او به خاطر علم است، حیات علم به عمل است و حیات عمل به اخلاص و انجام کار‌ها برای خدا و مردم است، آیا ممکن است چنین جامعه‌ای به عقب‌ماندگی، فقر، فساد و تبعیض گرفتار شود؟ رئیس جمهور تصریح کرد: بی‌تردید اگر ما فلسفه آفرینش خود یعنی برخوردار شدن از علم و آگاهی را بفهمیم و این علم و آگاهی را در عمل خالصانه و در راه خدمت به مردم به کار بگیریم، قدر عالمان و اندیشمندان‌مان را بیشتر می‌دانیم و مشکلی برایمان باقی نخواهند ماند. پزشکیان به پیچیدگی و ناکارآمدی نظام آموزشی کشور اشاره کرد و افزود: در حالی که کل علم اقتصاد به پاسخ به ۴ پرسش چه تولید کنیم؟ چه تعداد تولید کنیم؟ با چه کیفیتی تولید کنیم؟ و در کجا توزیع کنیم؟ می‌پردازد، ما به رغم داشتن دانشگاه‌های متعدد هنوز نتوانسته‌ایم به درستی پاسخ این پرسش‌ها را بدهیم. رئیس جمهور اظهار داشت: این حجم از دانشگاه‌ها برای چه کاری و حل چه مشکلی ایجاد شده است؟ و چرا جوانان خود را وادار به درس خواندن و تحصیل در رشته‌هایی می‌کنیم که پس از فارغ‌التحصیلی برای آنها شغل و کار وجود ندارد؟ این یک مشکل جدی است که در رشته‌هایی دانشجو تربیت می‌کنیم که به آنها نیاز نداریم و باید با کمک مجلس و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت این مشکل را رفع کنیم. پزشکیان با اشاره به اینکه ما افتخار می‌کنیم که نخبگان زیادی در رشته‌های مختلف تربیت می‌کنیم، اما بعد همین افراد به راحتی از کشور خارج می‌شوند، تصریح کرد: ایراد اول در این زمینه از همان چیزی است که آموزش می‌دهیم. باید در کنار آموزش مباحث علمی به فراگیران مهارت‌های کارگروهی، برقراری ارتباطات کاری و توانایی حل مسئله را نیز آموزش دهیم تا در هنگام مواجهه با مشکلات به جای آنکه زود قهر کنند و از میدان خارج شوند، توانمندی انجام کارگروهی، برقراری ارتباطات علمی و کاری و نیز حل مسئله را داشته باشند. رئیس جمهور با تاکید بر اینکه حل مشکلات جامعه در گرو بهره گرفتن از علم و عالمان است، خاطرنشان کرد: نخبه‌ای به کار ما می‌آید که درد جامعه را بشناسد و آموزش دیده که بماند و برای حل مشکلات این آب و خاک تلاش کند. ما نتوانستیم به گونه‌ای جوانان را آموزش دهیم که بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی فکر نکنند باید به آنها جور دیگری توجه شود و اگر نشد، بافاصله قهر نکنند و از کشور بروند؛ باید عالمانی تربیت کنیم که وجود، ذهن و دانایی و آگاهی‌شان برای حل گرفتاری‌های جامعه و گشودن گره از زندگی مردم باشد. پزشکیان با بیان اینکه هیچ مشکلی در جهان نیست که راه‌حل‌های علمی متعدد نداشته باشد، گفت: مشکل ما این است که یا راه‌حل علمی را نمی‌دانیم یا می‌دانیم و مهارت اجرایش را نداریم و یا هم راه‌حل را می‌دانیم و هم مهارت اجرایش را داریم، اما به هر دلیلی دل‌مان نمی‌خواهد کاری کنیم! باید این مشکلات را بشناسیم و رفع کنیم. آموزش باید از انحصار کلاس درس خارج شده و به متن جامعه و محیطی که برای حل مشکلات آن ارائه می‌شود، برود. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه امروز ما به دنبال تهیه و تدوین ابزار سنجش توانمندی‌های افراد و انتخاب و انتصاب آنان بر این مبنا هستیم، افزود: از همه نخبگان و فرهیختگان خواسته و می‌خواهم که به دولت در این زمینه کمک کنند. متاسفانه تا امروز نتوانسته‌ایم این معیار و ابزار سنجش را برای مدیران و کارکنان سطوح و دستگاه‌های مختلف به شکل دقیق تدوین و عملیاتی کنیم. باید به شکل دقیق مشخص کنیم که چه کسی باید در هر منصبی مسئول شود، در آن منصب باید چکار کند و به شکل باید در قبال عملکرد خود پاسخگو باشد؟ پزشکیان با بیان اینکه باید دستورالعملی مشابه نامه امام علی (ع) به مالک اشتر داشته باشیم، اظهار داشت: تدوین چنین دستورالعملی در زمینه‌ها و سطوح مختلف کاملا مبنا و ضرورت علمی دارد. باید یک دستورالعمل دقیق داشته باشیم که بر اساس آن بدانیم برای هر کاری چه فردی با چه توانمندی‌ها و ویژگی‌هایی لازم داریم، او باید در آنجا چکار کند و نحوه کیفیت پاسخگویی او باید چگونه باشد؟ رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید دانشگاه‌های کشور به دانشگاه‌هایی تبدیل شوند که بتوانند مشکلات جامعه را حل کنند، تصریح کرد: امروز دانشگاه‌ها در جهان بر پایه اجرای پروژه‌های علمی هم درآمد کسب می‌کنند و هم متخصصان توانمند و مهارت‌محور تربیت می‌کنند، اما دانشگاه‌های ما هنوز به بودجه دولت وابسته هستند و دانشجویانی تربیت می‌کنند که مهارت ندارند. پزشکیان با انتقاد از اینکه کار را به کاردان نسپردیم و علم را به استخدام حل مشکلات جامعه درنیاورده‌ایم تاکید کرد: دانشگاه می‌تواند مملکت ما را نجات دهد به شرط اینکه به علما و نخبگان به دور از هر سلیقه، باور، گرایش و عقیده‌ای احترام بگذاریم. حضرت علی می‌گوید هر کس یک کلمه به من بیاموزد مرا بنده خویش کرده است، آن وقت ما می‌آییم جوانی که تربیت شده اساتید بزرگ ماست به عنوان رئیس آنها انتخاب می‌کنیم و او هم بی‌توجه به اینکه در اثر زحمات همین اساتید به این جایگاه رسیده، به آنها بی‌احترامی می‌کند. رئیس جمهور گفت: به وزرای بهداشت و آموزش و پرورش هم گفته‌ام و اینجا هم تاکید می‌کنم، وضعیت همه آن اساتیدی که به هر طریقی از دانشگاه لغو قرارداد یا اخراج شدند، مورد بازنگری قرار دهید و دانشجو‌ها را برگردانید. طبیعی است که دانشجو حرف دارد و اعتراض می‌کند، من باید جوابش را بدهم، یا حرفش حق است که باید اطاعت کنم، یا نه اشتباه می‌کند که باید هدایتش کنم. پزشکیان با بیان اینکه دانشجو نمی‌تواند آدم بدی باشد چرا که او امید و سازنده فردای مملکت ماست و باید سوال کند، افزود: کرسی آزاداندیشی که رهبر معظم انقلاب بر تشکیل آن تاکید دارند، یعنی اینکه دانشجو آزادانه حرفش را بزند و با منطق جواب بگیرد، هر کدام منطق نداشت باید منطق طرف مقابل را بپذیرد. اینها مسائل روشن علمی است و باید براساس شواهد تصمیم بگیریم. دانشجو را می‌شود هدایت و توجیه کرد، اگر حق با اوست، خودمان را باید اصلاح کنیم، نه اینکه با او برخورد کنیم. اگر این مسئله را دریافتیم و توانستیم بپذیریم، آن وقت مملکت را آباد می‌کنیم. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بنده به عنوان یک پزشک نمی‌توانم در همه عرصه‌ها نظر کارشناسی بدهم، اظهار داشت: یکی از مشکلات ما این است که تصور می‌کنیم در همه حوزه‌ها کارشناس هستیم و می‌توانیم نظر کارشناسی بدهیم؛ یکی از شاخص‌های نخبگی این است که بدانیم کجا می‌توانیم و باید نظر کارشناسی بدهیم. دکتر پزشکیان ضمن قدردانی از زحمات دکتر زلفی‌گل وزیر سابق علوم و نیز تلاش‌های همه خدمت‌گزاران عرصه دانشگاه تصریح کرد: امیدوارم آقای سیمایی بتواند با نگاه مبتنی و متکی بر حق بر اساس شواهد و مستندات علمی مدیران و کارکنان را به کار بگیرد و با اتخاذ تصمیمات صحیح و اجرای صحیح و دقیق آنها کار را به پیش ببرد. رئیس جمهور با بیان اینکه جامعه به ما امید بسته است، تاکید کرد: اگر دانشگاه، علما و دانشمندان به ما کمک نکنند و با هم وحدت و انسجام نداشته باشیم، بنده نمی‌توانم کاری کنم. همچنین قرار نیست هر حرفی من گفتم به آن عمل شود، بلکه هر کس توانست شواهد و مستندات محکم‌تر و علمی‌تر بیاورد حرفش را به کرسی می‌نشاند.

پرونده اساتیدودانشجویان لغوقرار داد یا اخراجی بازنگری شود

ساماندهی فعالان حوزه رسانه

⭕انجام عملیات روکش آسفالت راه روستایی ساطی-میزان توسط اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان مشگین شهر 🔹️دکتر محمدی فرماندار مشگین شهر،سرهنگ سلیمانی فرماندهی انتظامی،مهندس احدی معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری به همراه مهندس فرج پور رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان از روند اجرای این پروژه بازدید کردند.

عملیات روکش اسفالت توسط راهداری وحمل ونقل جاده ای

💥روز جهانی عکاسی در مشگین شهر با حضور پیشکسوتان و عکاسان فعال و جوان برگزار شد 💥دومین همایش روز جهانی عکاسی توسط موزه عکس و سینمای مشگین شهر و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشگین شهر انجمن سینمای جوانان دفتر مشگین شهر اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران موسسه فیلمسازی رویای خیاو هنر موسسه  آوای هفت هنر ماهان قرارگاه شهید آوینی و بسیج هنرمندان موسسه یاشیل یاز آفاق آذربایجان و همکاری هنرمندان در تالار اندیشه مشگین شهر برگزار شد 💥جناب نوریان معاونت هنری اداره کل ارشاد استان ضمن تبریک این روز از عکاسان مشگین شهر بعنوان فعالان و گنجینه های هنری استان یاد کردند 💥مدیر موزه جناب سید رضا موسوی ضمن خوش امد گویی از پیشکسوتان عکاس بعنوان پیشینه تاریخی برای روشن نگه داشتن آینده یاد کرد و بر اصل نقد و ارزیابی آثار جهت پویایی تاکید کردند 💥در این همایش از ۵۵ هنرمند فعال.پیشکسوتان.موسسات و انجمن های برتر .بانوان عکاس .و عکاس های جوان در هر ژانر عکاسی تقدیر به عمل امد و همچنین از خانواده مرحوم استاد نصرالله یعقوبی و خانواده شهید حبیب اله صادقیلر تجلیل شد.

همایش دومین روزجهانی عکاس در مشکین شهر برگزار شد

اربعین حسینی

ارزش سهام عدالت اعلام شد

کد خبر: 27471 | تاریخ انتشار: ۶:۵۲:۵۱ - پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۴ نظر | |

گفتگو با صمد رحمانی خیاوی :

الهام بخش تمام نوشته هایم مشکین شهر است

ایلقارنیوز : در یک عصر زیبا ، دکتر صمد رحمانی دعوت ما را برای نشستن پای صحبتهایشان قبول کردند. تجلی مثال هر چه پربارتر، سرش فروتر را به وضوح در رفتار و گفتار صمیمی دکتر می توان دید.

بجز بزرگواری و تواضع چه چیز می تواند دکتر رحمانی را پای مصاحبه ما بنشاند. به رسم دیرین آشنایی سوال اولمان: دکتر رحمانی از زبان خودش؟

صمد رحمانی خیاوی متولد 1334 ، خانه پدری محله چایپاره ، ابتدایی را در دبستان منوچهری ، دوره اول را دبیرستان منوچهری ، دوره دوم دبیرستان را در دانشسرای مقدماتی تبریز درس خوانده ام. بلافاصله بعد از اتمام دانشسرا دوره ی سپاهی گری را در لاهیجان شروع کردم. و در آنجا با نویسندگان مشهور آن زمان آقایان تنکابنی و هادی جامعی که نشریه باران را چاپ می کردند آشنا شدم.

از دوران دبستان علاقه ی زیادی به خواندن کتابهای غیردرسی و رمانها داشتم. می توانم بگوییم که آشنایی با رمانهای روسی تأثیر زیادی بر شخصیت من داشت و تکلیف مرا در مورد اینکه کجای زندگی ایستاده ام و به کدام جهت می خوام و باید حرکت کنم روشن کرد.

بعد از اتمام سپاهیگری موقعیتهای متعدد شغلی برایم پیش آمد اما علاقه ی قلبی من به آموزگاری باعث شد که عاشقانه معلمی را انتخاب کنم. قلب من پیش معلمان و شاعران بود برای همین نه رشته ای دیگر برای تحصیل می خواستم نه شغلی بجز معلمی.

جدایی از شعر و ادبیات برایم ممکن نبود تا اینکه در سال 1357 در رشته ادبیات دانشگاه تبریز پذیرفته شدم ولی به دلیل انقلاب فرهنگی وقفه در تحصیل در سال 64 فارغ التحصیل شدم و پارس آباد مغان را به عنوان محل خدمت انتخاب کردم (1364).

قرار بر دو سال خدمت من در منطقه محروم پارس آباد بود ولی 8 سال در آنجا ماندگار شدم چرا که بعد از دو سال وقتی وسایلم را بار زده بودم دانش آموزانم در جلوی ماشین خوابیدند که برای رفتن باید ماشینت از روی ما رد شود این صحنه آنقدر مرا متأثر کرد که از رفتن منصرف شدم.

نگاه دکتر به دور دستها سفر می کند و از مردمان پارس آباد مردمانی پر احساس و عاطفی یاد می کند. دکتر رحمانی در سال 1374 به تبریز برمی گردد و تحصیل را در مقطع ارشد ادامه می دهد ادامه در مقطع دکترا به دلیل شرایط سنی ممکن نمی شود.

* دکتر در سال 1360 با دختر عمۀ خود سرکار خانم تلی فقیری ازدواج میکند و از اینکه این ازدواج به صلاحدید پدر انجام شده و ازدواج موفقی بوده با رضایت خاطر یاد می کند.

ثمره ازدواج دکتر 4 فرزند است و دکتر نهایت رضایت را از فرزندانش دارد چیزی که امروزه خیلی کم در جامعه دیده می شود. فرزندان ، فرزندان خلف پدر هستند و هر 4 نفر در حوزه ی کتاب و ادبیات و نویسندگی فعالیت دارند. دکتر، فعالیت فرزندان خودش را مطرح می کند و چه دل بزرگی دارند پدران…

یک پدر شخیص و اهل قلم ، یک پدر موفق ، که حواسش به تمام ابعاد زندگیست ، حتی حسهای فرزندانش.

* اگر پاک کنی به دکتر رحمانی بدهند کدام مسیر گذشته زندگی اش را پاک می کند؟ زندگی دوران سیاسی را خط می زنم ، بی فایده بود سیاست یک علم است که سیاستمداران باید به آن بپردازند نباید ابزاری باشد.

* رسالت دکتر رحمانی ؟

در اندازه خودم دنیا را از زشتی ها پاک کنم و حتی اگر یک نفر را با قلمم آگاه کرده باشم برایم کافیست.

از دیدگاه دکتر رحمانی ، اوج ادبیات معاصر ایران دهه ی 40 بود، که با بزرگانی همچون غلامحسین ساعدی ، بهرام صادقی ، رضا براهنی ، شاملو و … به اوج شکوفایی خود رسید. ادبیات مانند رودیست که هیچگاه نمی ایستد و همواره راهی برای جاری شدن پیدا می کند.

فضای مجازی باعث کاهش کتابخوانی شده است و PDF ها را جایگزین کتاب کرده است ، چیزی که در کشورهای خارجی دیده نمی شود.

کتاب جایگاه واقعی خود را ندارد و فرهنگ استفاده از اینترنت و فضای مجازی درست نیست.

* تعداد تألیفات دکتر رحمانی ؟

26 تألیف و ترجمه و مقاله

* شاهکار این تألیفات؟

برای یک نویسنده هر کتابی مانند یکی از فرزندان برای پدر است هر کتابش را به بهانه ای و شکلی متفاوت دوست دارد. اما رمانهایم را بیشتر دوست دارم:

1) “دؤردومونجوسو یولدادی” (چهارمی در راه است) که با نام “گوللی” توسط خانم دکتر لیلی موحد به فارسی ترجمه شده است خاطرات صمد رحمانی از کودکی ، خانواده ، معلم ها و زندگیش

2)سئومه یه واقت یوخ که با نام (برای دوست داشتن دیر نست) به وسیلۀ خانم دکتر نسیم جعفرزاده به فارسی ترجمه شده است.

3) بیر سوگی ماجراسی

4) یونگول محبت

* بهترین معلم های صمدرحمانی ؟

آقای مرحوم کیکاوس رحمانزاده در دوران ابتدایی، آقای پرویز محسنی در دبیرستان و دکتر رضا انزابی نژاد در دوران دانشسرا.

دکتر رحمانی تألیفات بسیاری را به سفارش نهادهای آموزشی و ادبی دارد و معتقد است که استقبال مردم از کتابهای ترکی کم است چرا که فروش رمانهای ترجمه شده دکتر به زبان فارسی بیشتر از اصل کتابهای ایشان در زبان ترکیست و شاید دلیل اصلیش سخت بودن خواندن به رسم الخط ترکی است و عدم آموزش رسمی زبان مادری از سالهای اولیه تحصیل.

صمد رحمانی به دعوت دانشگاه دولتی آذربایجان عازم آن کشور می شود و برای موضوع پایان نامه ارشد دکترای افتخاری دریافت می کند این دعوت و استقبال انگیزه ای می شود برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا در کشور آذربایجان که در سال 1387 فارغ التحصیل مقطع دکترا می شوند و پایان نامه ای با عنوان “معاصر ایران آذربایجان حکایه لرینین تدقیقی و تحلیلی” ارائه می دهند که که با نام «بررسی داستانهای کوتاه در ادبیات معاصرآذربایجان ایرن» به ترجمه ی دکتر لیلی موحد به فارسی در می آید و هم اکنون در دانشگاهها به عنوان منبع مورد استفاده قرار می گیرد.

* مشگین شهر برای صمد رحمانی ؟

الهام بخش تمام نوشته هایم. مشگین شهر سابقه ای درخشان از نظر ادبیات دارد. مرزبان نامه را سعدالدین وراوینی (ورای نام قدیم مشگین) ترجمه کرده است . میرزا فتحعلی آخوندزاده ، مدتی در لاهرود مشگین شهر نزد آخوند میرزا علی اصغر تربیت شده که نام خانوادگی خود، آخوند زاده  را از این آخوند گرفته که بعداً در تفلیس ساکن شد و اولین نمایشنامه خاورمیانه به زبان ترکی را ایشان نوشته اند.

و در حال حاضر شخصیتهایی چون نادر الهی ، نگار خیاوی، کامیل قهرمان اوغلی ،‌کیان خیاو ، استاد حسن نورمحمدی، مقصود اثنی عشری، یعقوب نیکزاد، ثریا خلیق، سحر خیاوی ، برادران پوراکبر (رحمان، کریم رحیم ) ، حافظ خیاوی ، فریبا ابراهیمی، سلیم زحمت دوست، مجتبی جهانی،  چهره های درخشان ادبی این دیار هستند.

* و شاه بیت زندگی دکتر رحمانی ؟

خنده ام بینی ولی از گریه دل غافلی              خانه ی ما از درون ابر است و بیرون آفتاب

ممنون و مدیون وقت گران قیمت دکتر رحمانی هستیم که به دیده لطف دعوت ما را قبول کردند. و بیان شیرین و همراهی متواضعشان خاطره ای زیبا را در روزهای کاری ما برایمان یادگار گذاشت.

 

مصاحبه : موحد- عطایی

 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است


۴ دیدگاه مطلب براي " الهام بخش تمام نوشته هایم مشکین شهر است " ارسال شده است.

  1. mohser گفت:

    بسیار عالی

    با آرزوی سلامت وطول عمر برای استاد
    موفقیت شما را آرزومندیم

  2. نونهال گفت:

    خیلی خوب و صمیمانه

    با تشکر

  3. masod گفت:

    از ایلقار نیوز ممنونم.
    دکتر نه تنها افتخار شهرمان بلکه دیار آزربایجان میباشد.
    وطن اوغلو

  4. سحر گفت:

    آقای دکتر رحمانی، معلم ادبیات من در دبیرستان نمونه دولتی فرهنگ تبریز در سال ۱۳۸۶ بودند. شاید از عروض و وزن و قافیه که با شیرینی خاصی آموزش می دادند، چیزی در ذهنم نمانده باشد، اما هنوز اخلاق بسیار خوب و رفتار انسانی و صمیمانه ایشون در ذهنم هست…همین بس که از انسان خاطره های خوب در ذهن دیگران بماند.. برای این استاد گرانقدرم آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت دارم.

ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین و تضییع حق بوده یا ضعیف و دارای بار حقوقی باشد، تائید نخواهند شد


آخرین اخبار